All nattågstrafik till Övre Norrland riskerar nedläggning

Ska staten garantera överlevnaden av viktiga tåglinjer? Nej, tycker regeringen.

Inga bud kom in till Trafikverkets upphandling för nattåg till Övre Norrland. Utan nya beslut hotas nattågstrafiken från Stockholm till norra Sverige av nedläggning.

Markus Barnevik Olsson

create 2025-06-22 update 2025-06-22

Trafikverket har gått ut med en upphandlingsförfrågan för nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland med start i december 2026, men den 3 juni avslutades anbudsperioden utan att ett enda erbjudande inkommit. Det rapporterar järnvägar.nu.

Mellan 2020-2024 trafikerade det norska bolaget Vy Tåg nattågstrafiken mellan Stockholm och övre Norrland. Vy Tåg fick endast mellan 10 och 11,2 miljoner kronor per år i ersättning för att köra nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland, totalt 42,1 miljoner kronor under den fyraåriga avtalsperioden.

Samtidigt behövde bolaget betala 35 miljoner kronor om året för att hyra Trafikverkets lok och vagnar. För att gå jämnt upp krävdes ett överskott på 25 miljoner kronor per år – en nivå som inte nåddes. Vy slutade därmed trafikera nattågslinjen december 2024.

Trafikverket utförde därmed en så kallad direkttilldelning av trafiken till SJ i väntan på att en upphandling skulle ske. Men nu har alltså upphandlingstiden gått ut, och intresset har varit noll.

Jan Kyrk, affärschef på SJ, menar att kunderna är nöjda med SJ:s nattågstrafik till Övre Norrland:

– Vi har bra passagerarsiffror och kundnöjdheten för tågen till Övre Norrland har ökat.

Samtidigt vill han inte kommentera varför SJ inte har lagt något bud att fortsätta trafiken:

– Vi kommenterar aldrig vilka upphandlingar vi deltar i men det är ju uppenbart att vi inte lämnat något anbud i denna upphandling. (…) Men det är inte förvånande att ingen annan har lämnat anbud.

Trafikverkets avtalsförvaltare, Dan Lundholm, har ingen aning varför ingen vill köra sträckan:

– Vi har ingen förklaring till detta, jag vet inte varför det blivit så. (…) Nu får vi fundera på hur vi ska gå vidare. Det finns ett antal parametrar i anbudsförfrågan som vi får titta på och förändra på något sätt.

Orsaken till att Vy Tåg slutade att köra sträckan var dels bristen på ersättning, men också oenighet med Trafikverket kring kvaliteten på loken och vagnarna som företaget hyrde av myndigheten.

Till skillnad från statliga bolag som Swedavia, PostNord och Systembolaget, har SJ inte ett så kallat ”samhällsviktigt uppdrag”. Regeringen har ett vinstkrav på SJ, där bolagets avkastning på operativt kapital ska vara minst 7 procent per år.

Om vinstkravet skulle upphävas och SJ fick ett samhällsviktigt uppdrag, skulle SJ kunna ges ett regeringsuppdrag att upprätthålla och säkra tågförbindelser över hela landet, även på linjer som kanske inte är kommersiellt lönsamma, men som är viktiga för att samhället ska fungera.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), har varken kommenterat eller visat intresse för en sådan lösning.

Regeringen har inte fattat några beslut under mandatperioden om att rädda nattågstrafiken, varken från Göteborg eller Stockholm. Det har lett till nedläggning av nattåg från Göteborg till Norrland. Trots att Trafikverket har begärt extra medel för att upprätthålla nattågstrafiken, fanns dessa inte med i regeringens budgetproposition.

Nu riskerar alltså all nattågstrafik till Boden, Luleå, Kiruna, Abisko, Riksgränsen och Narvik att läggas ned om inget görs.

 

Foto: Kabelleger/David Gubler, Wikimedia Commons

Dela