Utsläppen från vägtrafiken, alltså exempelvis personbilar och lastbilar, har minskat stadigt sedan toppåret 2007. Men efter regeringens tvärvändning i klimatpolitiken och massiva subventioner till fossila drivmedel har denna trend vänt. Och det med besked.
Nya preliminära siffror från Trafikverket visar att utsläppen från vägtrafiken ökade med rekordstora 18 procent under 2024 jämfört med 2023. I siffror motsvarar det en ökning från 12,8 miljoner ton CO2-ekvivalenter 2023 till 15,1 miljoner ton CO2-ekvivalenter 2024. Med andra ord en ökning på 2,3 miljoner ton.
Utsläppsökningen gör att Trafikverket nu meddelar att det svenska etappmålet om att minska utsläppen från vägtransporter med 70 procent fram till 2030 jämfört med 2010 är utom räckhåll. Även möjligheten att nå det så kallade ESR-målet, som är ett bindande krav från EU, bedöms nu vara svårare.
Orsaken till de kraftigt ökade utsläppen är både den omfattande nedskärningen av reduktionsplikten, som innebar 80 procent mindre inblandning av biodrivmedel i diesel mellan 2023 och 2024. Därtill har regeringen lagt miljarder skattekronor på att subventionera bensin- och dieselpriset för att göra det billigare att köra fossilt. Regeringen har aviserat att subventionerna ska fortsätta under 2025 och 2026, vilket sannolikt innebär fortsatta utsläppsökningar.