Utsläppen från europeiska flygbolag har nästan återgått till nivåerna innan pandemin, visar en ny rapport från Transport & Environment (T&E). Under 2024 ökade utsläppen med 8 procent och nådde flygtrafiken 96 procent av antalet flygningar och 98 procent av koldioxidutsläppen jämfört med 2019.
De totala utsläppen från flygtrafiken inom Europa överstiger till och med nivåerna innan pandemin då många flygbolag är utomeuropeiska.
Totalt lyfte över 8,4 miljoner flyg från europeiska flygplatser under 2024 och släppte ut 187,6 miljoner ton koldioxid, motsvarande nästan fem gånger Sveriges årliga utsläpp.
Ryanair, Lufthansa och British Airways toppar listan över största utsläppare. Tillsammans släpper de ut mer än 35 miljoner ton koldioxid, eller nästan 20 procent av utsläppen från europeisk flygtrafik.
Rapporten pekar också på att lågprisflygbolagen som Ryanair, EasyJet och Wizz Air stärker sin ställning, både inom och utanför Europa. Samtidigt belyses hur utsläpp från långdistansrutter – till exempel mellan London och New York – helt undgår dagens europeiska koldioxidmarknader.
– Flygets utsläpp skenar och sektorn fortsätter smita undan sina klimatkostnader, säger Krisztina Hencz, flygexpert på T&E.
Ungefär 70 procent av utsläppen från europeisk flygtrafik saknar effektiv prissättning, då EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS) inte omfattar interkontinentala flygningar.
År 2026 väntas EU se över sitt system för utsläppshandel. T&E menar att en utvidgning till att omfatta alla avgående flyg från Europa skulle kunna både minska utsläppen och ge miljardintäkter motsvarande 83 miljarder kronor som kan investeras i hållbara flygbränslen och teknik.
I dagsläget betalar till exempel amerikanska United Airlines noll kronor per ton koldioxid, trots att de är Europas tionde största utsläppare av alla flygbolag.