I partiledardebatten i Agenda 4 maj 2025 menar statsminister Ulf Kristersson att han värnar om att 2035-målet om slutförsäljning av fossila bilar i EU ska vara kvar:
– Jag pratar mycket med Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande. Vi är väldigt överens om att stå fast vid de stora tekniksprången. Ge inte upp idén om att vi ska bli av med försäljning av nya utsläppsbilar, utan håll fast vid det – så att svenska företag som går före i teknikutvecklingen inte ska behöva stå där och undra varför de gick före helt i onödan.
Den 8 oktober 2024 gick Moderaternas och Kristdemokraternas partigrupp i Europaparlamentet ut med att de motsätter sig EU:s förbud mot nyförsäljning av nya förbränningsmotorer från och med år 2035. Detta trots att förbudet är en del av EU:s klimatpaket.
Ulf Kristerssons tyska kollega, Jens Gieseke, säger detta å hela partigruppens vägnar i uttalandet:
– Vi behöver en revidering av förbudet mot förbränningsmotorer. Vi måste se till att körning förblir överkomlig för alla, inte bara de som har råd med dyra elbilar. Vi bör drivas av ekonomisk realism och förbli teknikneutrala.
Trots pressen från högergruppen lovar den nya spanska klimatkommissionären, Teresa Ribera, att kommissionen inte kommer att ändra sig:
– Det är inget som EU-kommissionen överväger, och jag skulle säga att praktiskt taget ingen på allvar överväger det i dagsläget.
Ulf Kristerssons uttalande under partiledardebatten i Agenda innebär antingen att statsministern far med direkt osanning, alternativt att han går emot sin egen partigrupp.
Det som dock går att fastställa med säkerhet är att Moderaterna, genom sin partigrupp i Europaparlamentet, motsätter sig förbudet för nyförsäljning av nya förbränningsmotorer i EU från och med 2035.