Megafiasko för Växjös flyglinje till Stockholm

Endast en liten del av alla de biljetter som ”stödköpts” av kommun och region gick åt till faktiska resor. Därmed går stora summor av skattebetalarnas pengar upp i rök och flyglinjen mellan Växjö och Stockholm förblir olönsam.

Lorentz Tovatt

create 2026-06-01 update 2026-06-01

Med vetskap om hur olönsam den nya flyglinjen mellan Växjö och Stockholm skulle bli har kommupolitiker och regionpolitiker i Växjö och Kronoberg beslutat att med skattemedel ”stödköpa” tusentals biljetter.

Efter ett år visar det sig nu att tusentals av dessa brinner inne, eftersom region och kommun helt enkelt inte ”flyger tillräckligt”.

Av de 1 000 flygbiljetter som Växjö kommun köpt har bara 261 använts. Region Kronoberg har utnyttjat 600 av sina 1 500 biljetter. Det innebär att omkring 1600 av 2500 blir outnyttjade, rapporterar SMP.

Politikernas stödköp har fått rejält med kritik. Eftersom stödet innebär ett gynnande av ett enskilt bolag har förvaltningsrätten meddelat att hela affären är olaglig och hävt alla framtida stödköp.

Förslagen om att använda skattebetalarnas pengar för att subventionera en enskild flyglinje har drivits igenom av en koalition av Tidö-partier plus Centerpartiet i kommunen samt en koalition av Moderaterna och Socialdemokraterna i regionen.

Trots stödet är flyglinjen väldigt olönsam, något som även gäller hela Växjö flygplats. År efter år tvingas offentliga medel pumpas in i flygplatsen för att täcka de stora förluster som flyget genererar.

Foto: willy wo, unsplash

Dela