Myndighetsrapport: Flygets tillgänglighet viktigare än klimatet

Myndigheten Trafikanalys har en lång väg kvar i sitt klimatarbete.

Trafikanalys är myndigheten som ska analysera transportsystemet utifrån de transportpolitiska målen, inklusive klimat, hälsa och miljö. Nu avslöjar Klimatgranskaren att deras senaste rapport har en närmast ohämmat positiv syn på ökat inrikesflyg, och problematiserar att offentliga resepolicys väljer bort flyget av klimatskäl.

Markus Barnevik Olsson

create 2025-07-04 update 2025-07-04

fact_check Vad är de transportpolitiska målen?

Funktionsmålet
→ God tillgänglighet för människor och näringsliv, med hög kvalitet, rimliga priser och lika villkor för alla.

Hänsynsmålet
→ Minskad klimatpåverkan, bättre trafiksäkerhet och minskade negativa hälso- och miljöeffekter från transporter.

Båda målen ska uppnås samtidigt för att skapa ett hållbart transportsystem.

 

Trafikanalys rapport om flygets konkurrenssituation (Utr 2024/25) är en uppvisning i selektiv analys. Medan myndigheten noggrant dissekerar flygets tillgänglighet och prisbild, behandlas klimatpåverkan med en axelryckning. Rapporten framstår som ett försvar för inrikesflygets konkurrenskraft, där miljö- och klimathänsyn reduceras till en bisats.

Detta trots att rapporten ämnar att förklara hur förändringarna i flygkonkurrensen “påverkar de transportpolitiska målen med särskilt fokus på tillgänglighet och klimatpåverkan.”

Klimatgranskaren har granskat rapporten och myndighetens svar på våra frågor. Resultatet är tydligt: Trafikanalys prioriterar flygets funktionsmål över klimatansvar, och deras språkbruk kring klimatstyrmedel och resepolicys avslöjar en oroande ovilja och slapphet att ta hållbarhetsutmaningen på allvar.

Tillgängligheten viktigast
Rapporten inleder med att konstatera att stigande priser på inrikesflyg, drivet av minskad konkurrens, försämrar tillgängligheten. Rapportförfattaren fastslår att högre priser gör det svårare för vissa grupper att resa, vilket ses som ett hot mot transportpolitikens funktionsmål.

Men vad som inte nämns är att dessa högre priser också kan minska flygresandet – en utveckling som är i linje med Sveriges klimatmål.

Genom att ensidigt fokusera på tillgänglighet, definierad som restid och antalet flygresor, framstår rapporten som ett indirekt stöd för att stärka flygets ställning, även på sträckor där tåg eller digitala möten är mer hållbara alternativ. Detta är särskilt anmärkningsvärt i en tid då klimatkrisen kräver att vi omprövar våra resvanor.

Trafikanalys svar till Klimatgranskaren förstärker intrycket av en myndighet som missar klimatperspektivet. På vår fråga om rapporten förordar ökat inrikesflygande svarar de:

– Det stämmer inte att vi förordar ett ökat resande med inrikesflyg. Hur stort resandet blir är slutligen ett resultat av kundernas val.

Men rapportens ton säger något annat. Genom att framställa minskat flygande som en konsekvens av “bristande konkurrens” och höjda priser som ett problem, signalerar Trafikanalys att flygets tillbakagång är negativ – utan att väga in fördelarna för klimatet. 

Resepolicys skadar flyget
Särskilt graverande är hur rapporten behandlar resepolicys som prioriterar klimatsmarta alternativ. Myndigheten noterar att företag och organisationer som väljer tåg eller digitala möten framför flyg av klimathänsyn bidrar till flygets minskade volymer. Detta framställs som en utmaning för flygets konkurrenskraft, snarare än en möjlighet för hållbar omställning. I sitt svar till Klimatgranskaren skriver Trafikanalys: 

– Vi har inte tagit ställning mot denna typ av resepolicys. 

Ändå lyfter de fram flygbranschens klagomål på dessa policys som en faktor till minskat resande, utan att analysera hur de stödjer hänsynsmålet om miljö och klimat. Istället antyds att lösningen är att flygbranschen själv ska “ta klimatfrågan på allvar” och att beslutsfattare ska införa styrmedel – en passiv hållning som flyttar ansvaret från myndigheten. I rapporten står det: 

“Branschen själva brukar peka på att myndigheter och andra offentliga aktörer ofta har resepolicys som prioriterar andra trafikslag före flyget utifrån klimathänsyn. (…) Att branschen tar klimatfrågan på allvar och att det finns styrmedel som adresserar flygets klimatpåverkan är viktigt för att undvika denna typ av resepolicys i framtiden.”

Trafikanalys är tydliga med att skillnaderna i klimatutsläpp mellan olika trafikslag inte alls får fokus i rapporten. I rapporten står det: 

“I jämförelsen med andra trafikslag tittar vi i första hand på prisutveckling och inom vilka restider tåget och flyget har konkurrensytor.” 

Problem med buller missas helt
Buller, en annan betydande negativ effekt, nämns knappt. Ingen analys av dess samhällsekonomiska kostnader – som barns inlärningssvårigheter i bullerutsatta områden – presenteras. Detta trots att forskning, exempelvis från Europeiska miljöbyrån, visar på transportbullrets negativa hälsoeffekter. Trafikanalys erkänner till Klimatgranskaren att de inte fick med det:

– Rapporten saknar en diskussion kring bullerfrågan.

Avskaffad flygskatt positivt
Rapportens hantering av flygskatten är ytterligare ett exempel på bristen på klimatperspektiv. Myndigheten slår fast att ett avskaffande av flygskatten stärker flygets konkurrenskraft, särskilt för Arlanda. Men Trafikanalys kan inte bekräfta att detta leder till lägre priser för resenärerna. I sitt svar skriver de: 

– Flygmarknaden är avreglerad och fri prissättning råder. 

Utan belägg för att skattebortfallet faktiskt gynnar resenärerna, och med tanke på att flygskatten var ett klimatsstyrmedel, framstår detta som en spekulativ hyllning av en åtgärd som kan motverka hänsynsmålet.

Fler flygrapporter kommer – utan klimatfokus
Trafikanalys uppger att rapporten initierades för att följa flygets utveckling ”i en turbulent tid”, men den saknar en tydlig analys av hur flygets roll kan balanseras mot klimat- och miljömål. Genom att prioritera funktionsmålet och tona ner hänsynsmålet misslyckas Trafikanalys med sitt huvudsyfte: att ge underlag till hur de transportpolitiska målen kan uppfyllas.

Rapporten är den första av sitt slag – och fler kommer det bli. Men dessa ser inte heller ut att få ett klimatfokus. Så här står det i rapporten: 

“Detta är den första rapporten i en, förhoppningsvis, återkommande publikation om flygets konkurrenssituation. Kommande rapporter kommer att utvecklas med exempelvis fördjupningar kring något specifikt tema. Det kan exempelvis gälla de icke-statliga flygplatsernas ekonomiska situation, jämförelser gällande avgiftssystem i de nordiska 8 länderna, framtidens luftfarkoster eller organisationen av det statliga planeringssystemet för luftfart.”

Rapporten är därmed ett underlag från en statligt finansierad myndighet som, medvetet eller ej, försvarar flygets status quo – på bekostnad av oss alla.

 

Foto: Marc Serota (unsplash+) & Trafikanalys (ihopklippt)

Dela