Ny nattågslinje från Polen till Kroatien i sommar

Halvön Istrien är enkelt att nå från Rijeka.

I sommar lanseras ett nytt nattåg mellan Polen och Kroatien – en bekväm, billig och klimatsmart resväg genom fem europeiska länder. Ombord kan resenärer njuta av hemlagad mat och en kall öl medan de rullar söderut mot bad i Adriatiska havet.

Markus Barnevik Olsson

create 2025-06-03 update 2025-06-03

Den 27 juni lanserar det polska tågbolaget PKP Intercity en ny 1200-kilometer lång nattågsförbindelse mellan Warszawa och den kroatiska kuststaden Rijeka – som kör till sista augusti. Utöver Polen passerar tåget genom Tjeckien, Österrike, Slovenien, och därefter Kroatien.

Tåget avgår från Warszawa strax efter kl. 14:00 och gör stopp i bland annat Opoczno, Katowice, Rybnik och Chałupki innan det når Wien vid 22-tiden. Där kopplas vissa vagnar loss för att fortsätta mot Kroatien. Efter midnatt i Slovenien ansluter tåget till den ungerska ”Istria”-linjen från Budapest. Morgonen därpå stannar tåget i Ljubljana, Postojna och Opatija innan det når Rijeka strax efter kl. 09:00.

Resenärer kan förvänta sig hög komfort i luftkonditionerade vagnar. Tåget kommer att erbjuda liggvagnar med sovplatser och vanliga andraklasskupéer. Mellan Warszawa och Wien serveras färsklagade måltider i den polska restaurangvagnen.

Biljetter börjar på cirka 200 PLN, cirka 500 kronor, vilket gör resan till ett prisvärt alternativ. Tåget har en kapacitet på 172 passagerare och trafikerar sträckan söderut på tisdagar, torsdagar, fredagar och söndagar, samt norrut på måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar.

Denna nya förbindelse är resultatet av ett samarbete mellan järnvägsoperatörer och transportmyndigheter i Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Ungern och Kroatien. Initiativet syftar till att erbjuda ett hållbart och bekvämt resealternativ för turister och att minska beroendet av flygresor inom Europa.

För svenska resenärer öppnar denna linje upp möjligheten att nå Adriatiska havet i sommar utan att flyga, med så lite som två byten genom anslutningar via exempelvis Berlin, Gdynia eller Swinoujscie.

Intresset och efterfrågan för nattåg ökar i Europa, och satsningar görs i många europeiska länder. I Sverige går nattågstrafiken i motsatt riktning, med nedläggningar och inga planer på nya linjer – trots en ökande efterfrågan.

 

Foto: Getty Images, unsplash

Dela