Fossilbolag tar fram barnspel: ”olja del av grön energimix”

Foto: Jesus Loves Austin, A. C., unsplash 

I spelet bygger spelarna en stad som ska överleva till år 2050, där olika energikällor, inklusive olja, ingår i energimixen. Nu kritiseras satsningen av experter och föräldrar. 

Sven Elander

create 2025-06-03 update 2025-06-05

Det norska oljebolaget Equinor har finansierat spelet ”Energy Town” som riktar sig till brittiska skolbarn i åldern 9–14 år. Syftet är enligt bolaget att öka intresset för vetenskap och teknik. Nu får dock satsningen kritik för att innebära en sorts förtäckt lobbykampanj för fossila bränslen. Det rapporterar sajten E24

I spelet bygger spelarna en stad som ska överleva till år 2050, där olika energikällor, inklusive olja, ingår i energimixen. Spelet har utvecklats av marknadsföringsbyrån We Are Futures och kvalitetssäkrats av Association for Science Education (ASE).

Kritiker menar att spelet är en form av indirekt lobbyverksamhet från Equinor, särskilt med tanke på det kontroversiella oljeprojektet Rosebank utanför Storbritannien, där Equinor är majoritetsägare.

Equinor förnekar att spelet är en del av någon lobbykampanj och hävdar att de inte har påverkat spelets innehåll, utan endast bett om att det baseras på verkliga data. De betonar att syftet är att väcka intresse för vetenskap och teknik bland unga. 

Organisationer som Parents for Future i Storbritannien uttrycker oro över att ett delvis statligt ägt företag som Equinor riktar sig till barn med material som kan påverka deras syn på fossila bränslen. De ifrågasätter hur detta kan vara tillåtet, särskilt i ljuset av Storbritanniens klimatambitioner.

Forskare och opinionsbildare påpekar att liknande strategier har använts av amerikanska oljebolag i decennier för att påverka allmänhetens uppfattning.

Bolaget Equinor har tidigare uppmärksammats för sin omfattande sponsorverksamhet. Dagens ETC har tidigare uppmärksammat hur Equinor fick stor exponering i samband med att man sponsrade en barntävling om att lösa samhällsproblem som arrangerades av Tekniska muséet i Stockholm. Efter att saken uppmärksammats backade muséet.

Bolaget har bland annat sponsrat det norska skidlandslaget, och var en av huvudsponsorerna till skid-VM i Trondheim tidigare i år. Equinor aviserar nu också nedskärningar av sina satsningar på förnybar energi, som ska ställa om bolaget, och ökar i stället fokus på olja och gas.

Equinor har också kritiserats för att man nyligen beslutat att sänka ambitionerna när det gäller omställningen till förnybar energi. Bolaget hade visserligen en rörelsevinst på 7,9 miljarder dollar under fjärde kvartalet förra året. Men det räcker inte, menar bolagets ledning.

– För att understryka att värdeskapande ligger till grund för våra beslut avvecklas ambitionen att 50 procent av bruttoinvesteringarna ska gå till förnybar energi och koldioxidsnåla lösningar till 2030, skriver bolaget i ett uttalande.

Foto: Jesus Loves Austin, A. C., unsplash

Dela