Opinionsundersökning: Vasaloppet bör dumpa Preem

Foto: Vasaloppet/Nisse Schmidt. CCBY3.0.

En majoritet av svenska skidåkare vill att Vasaloppet avslutar sponsorsamarbetet med oljebolaget Preem. Det visar en ny opinionsundersökning från Novus på uppdrag av tankesmedjan New Weather Institute.

Redaktionen

create 2025-02-21 update 2025-02-21

I dag inleds den årliga Vasaloppsveckan. Men det doftar avgaser i fäders spår. Flera av Vasaloppets huvudsponsorer är verksamma inom olika delar av fossilbranschen. Drivmedelsföretaget Preem och fordonstillverkaren Volvo Cars är två exempel.

Preem och Volvo beräknas tillsammans stå för förlust av 221 km2 snötäcke varje år. Det motsvarar cirka 246 gånger den yta som utgör Vasaloppets skidområde, enligt uträkningar från tankesmedjan New Weather Institute Sverige.

New Weather Institute Sverige har också bett Novus undersöka hur allmänheten ställer sig till fossil sponsring inom vinteridrott. Och resultaten är tydliga:  Mer än hälften av svenskarna (58%) känner oro för att snötäcket minskar på grund av klimatförändringar.

Två tredjedelar (66%) instämmer i att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser. Och mer än hälften (55%) anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem.

– Alla vi som älskar snö och vinter har ett gemensamt ansvar att stå emot fossilbolagens lockrop. Vintersporten behöver ta ställning för snön, inte för oljebolag, biltillverkare och flygbolag, säger Gunnar Lind, New Weather Sverige.

– Vasaloppet har möjlighet att bli en internationell föregångare genom att slopa reklamen som bidrar till att smälta snön som vi älskar. Förväntan på vintersporten att ta ansvar växer sig allt starkare och har ett brett stöd hos den svenska befolkningen såväl som hos skidåkare, säger Anna Jonsson, New Weather Sverige.

Läs mer om undersökningen påNew Weather Sveriges hemsida.

Foto: Foto: Vasaloppet/Nisse Schmidt. CCBY3.0. 

Dela