Region Kronoberg och Växjö kommun har förköpt 1 500 flygbiljetter, trots att resepolicyn prioriterar tågresor. Detta beslut har väckt frågor om huruvida regionen följer sina egna riktlinjer för hållbara transporter, enligt Smålandsposten.
När SAS tog över flygtrafiken från norskägda BRA, lades flyglinjen Stockholm-Växjö ned av lönsamhetsskäl. Grunden till det kontroversiella förköpet av flygbiljetter för kronobergarnas skattepengar är att tvinga tillbaka ett återförande av den nedlagda flyglinjen.
Problemet är att det saknas en ekonomisk kalkyl och ett konkret intresse för att en ny flyglinje mellan Växjö och Stockholm ska återstartas.
Enligt regionens resepolicy ska tågresor väljas framför flyg när det är praktiskt möjligt, i syfte att minska klimatpåverkan. Trots detta har regionen valt att köpa in ett stort antal flygbiljetter i förväg. I praktiken tvingas regionens medarbetare att resa med flyg i stället för tåg. Detta undergräver regionens efterlevnad av de egna miljömålen och resepolicyn.
Småland Airport har under 2024 tappat nästan 25 procent av sina resenärer. Flygplatsen fick 2024 runt 20 miljoner kronor i stöd från Växjö kommun och Region Kronoberg för att undvika nedläggning. Under vintern 2025 trafikerades flygplatsen endast av charterflyg till Gran Canaria och Teneriffa.