SJ:s nya snabbtåg levereras 2027 – får inte köra snabbt

Ett nytt snabbtåg som inte får köra snabbt.

Sveriges nya snabbtåg levereras till SJ år 2027, men kommer inte att få köra i maxfarten 250 km/h. Anledningen? Regeringens brist på investeringar i järnvägen.

Markus Barnevik Olsson

create 2025-07-02 update 2025-07-02

SJ:s nya snabbtåg, som levereras år 2027 från franska Alstoms fabrik i Tyskland, har en maxhastighet på 250 km/h. Det är 50 km/h snabbare än dagens X2000-tåg.

Men enligt Trafikverket finns det i praktiken inga nya sträckor där denna topphastighet kommer att kunna användas när tågen väl levereras.

– Tyvärr händer egentligen ingenting före 2027 när det gäller att kunna köra snabbare än 200 km/h. Dessvärre finns det inte heller så många aktuella sträckor de närmsta tio åren, skriver Lennart Lennefors, strategisk planerare på Trafikverket, till Klimatgranskaren.

Idag är det endast Botniabanan mellan Umeå och Kramfors som tillåter 250 km/h, en sträcka på cirka 19 mil. Det motsvarar cirka 1 procent av Sveriges totala järnvägsnät på 15 600 km.

För att få köra snabbare än 200 km/h krävs både raka banor och det nya signalsystemet ERTMS, som ännu inte är utbyggt i större skala.

SJ påpekar samtidigt att stora delar av järnvägen som byggts eller rustats upp sedan 90-talet faktiskt är förberedda för 250 km/h. Men utan ERTMS kan dessa banor inte nyttjas till fullo.

– Vi behöver spår som det går att köra 250 km/h på, vilket förutsätter ett beslut från regeringen att ge Trafikverket i uppdrag att initiera en uppgradering av de sträckor Trafikverket pekat ut som lämpliga, skriver SJ till Klimatgranskaren.

SJ har investerat totalt sju miljarder kronor i 25 stycken snabbtåg. Det kommunicerades att tågen skulle sättas i trafik 2026, men det försenades till 2027. År 2028 ska de nya snabbtågen även trafikera rutterna till Oslo och Köpenhamn.

Enligt SJ kommer de nya snabbtågen bland annat ha plats för cyklar, fullt utrustad bistro, ljuddämpade vagnar och effektiv uppkoppling.

Trafikverket har föreslagit att Västkustbanan bör uppgraderas till 250 km/h. Det kan bli klart tidigast 2033. Även Ostlänken mellan Stockholm och Linköping kan stå färdig 2035, men ingen av dessa har fått klartecken av regeringen. Nästa planeringsperiod 2026–2037 avgör om dessa blir av.

Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå, samt Ostlänken mellan Järna och Linköping, byggs från början för 250 km/h, men de står troligen färdiga först i mitten av 2030-talet.

Bild: SJ

Dela