Skid-VM-sponsorn vill borra efter ÄNNU MER olja

Bild: Johannes Høsflot Klæbo, Cephas CC BY-SA 4.0

Skid-VM i Norge har fått hård kritik för att man tagit in oljebolaget Equinor som en av huvudsponsorerna. Nu kommer nästa smäll: Equinor meddelar att man ökar oljeutvinningen ännu mer.

Sven Elander

create 2025-02-09 update 2025-02-09

Med bara två veckor kvar till skid-VM i Trondheim kommer ett nytt chockbesked från oljebolaget Equinor, en av evenemangets huvudsponsorer. Equinor aviserar nu nedskärningar av sina satsningar på förnybar energi, som ska ställa om bolaget, och ökar i stället fokus på olja och gas.

Equinor hade en rörelsevinst på 7,9 miljarder dollar under fjärde kvartalet förra året. Men det räcker inte, menar bolagets ledning.

– För att understryka att värdeskapande ligger till grund för våra beslut avvecklas ambitionen att 50 procent av bruttoinvesteringarna ska gå till förnybar energi och koldioxidsnåla lösningar till 2030, skriver bolaget i ett uttalande.

Hård kritik har redan tidigare riktats mot att skid VM valt att ta in Equinor som en av sina huvudsponsorer. Equinors logga kommer därmed att synas tillsammans med världens främsta skidåkare för miljontals TV-tittar världen över, mot en fond av det snötäcke som akut hotas av företagets utsläpp.

I en rapport från bland andra organisationen New Weather Sweden konstateras att Equinors total utsläpp (inlklusive scope 1, 2 och 3) uppgår till inte mindre än 254 miljoner ton koldioxid per år. Det är flera gånger Sveriges totala utsläpp. Enligt rapporten leder Equinors utsläpp till en permanent avsmältning av 635 kvadratkilometer snö varje år.

Sedan 2009 är Equinor sponsor till det norska skidlandslaget. Rapportens författare har räknat på att företaget sponsrat det norska skidlandslaget med åtminstone en miljon euro under dessa år. Man räknar också med att själva sponsringen gett upphov till ökade utsläpp om omkring 26 400 ton koldioxid, eftersom den ökat bolagets vinst.

I samband med femmilen den 8 mars (som avslutar skid-VM) planerar nu miljörörelsen ”Folk mot fossilmakta” en fredlig civil olydnadsaktion för att uppmärksamma orimligheten i att fossila bolag sponsrar mästerskapet. Organisationens planer kommer efter att de fått sina krav avvisade av ledningen för skid-VM i Trondheim. Deras krav är att ta bort all synlig reklam för fossila företag under mästerskapet och att visa en kort informationsvideo om behovet av att fasa ut fossila bränslen, något som ledningen för mästerskapet avvisat.

Bild: Johannes Høsflot Klæbo, Cephas CC BY-SA 4.0

Dela