”Vi upplever i realtid hur klimatförändringarna påverkar förutsättningarna för vår sport. I takt med att vintrarna blir allt varmare ser vi tyvärr redan i dag stora problem med tillgängligheten till skidspår samt inställda tävlingar på grund av snöbrist”.
Det är i Aftonbladet som flera svenska landslagsåkare skriver om sin oro för klimatförändringarna, och hur den hotar skidsporten. Artikeln är undertecknad av bland andra Teodor Peterson, silvermedaljör från OS 2014 och världscupvinnare 2012 samt Oscar Svensson och Marcus Grate, båda deltagare i det nu pågående världsmästerskapet i Trondheim. Åkarna riktar hård kritik mot Vasaloppet, som äger rum på söndag den 2 mars:
”Företag som Preem och Volvo Cars använder Vasaloppets popularitet för att ”greenwasha” sina enormt utsläppstunga företag. Vasaloppet ger dessa bolag fantastisk reklam, något som bidrar till ökad försäljning och därmed ökade utsläpp. I synnerhet är sponsorsamarbetet med oljebolaget Preem problematiskt, då utsläppen från Preems produktion och produkter är större än hela Sveriges nationella utsläpp”.
Undertecknarna riktar en tydlig uppmaning till Vasaloppets ledning:
”Tiden är knapp om vi ska rädda snön och vår älskade längdskidåkning. Därför behöver Vasaloppet, och vintersporten i stort, bli en aktiv kraft för att minska utsläppen och som ett led i detta sluta göra reklam för oljebolag och andra fossiltunga företag som bidrar till att smälta snön med sina utsläpp”.
Åkarnas oro för snösmältningen delas av en majoritet av svenska folket. En ny opinionsundersökning från Novus på uppdrag av tankesmedjan New Weather Institute visar att två tredjedelar (66%) instämmer i att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser. Mer än hälften (55%) anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för oljebolaget Preem.
Foto: Wikimedia commons och SOK