Skrotningspremien i diket: bara en bråkdel utbetald

Bild: SVT 30 minuter

Det syns ingen ljusning för regeringens redan utskällda skrotningspremie. Bokslutet för 2024 visar att mindre än en procent av de budgeterade pengarna har beviljats till att skrota fossilbilar.

Ossian Matthiessen

create 2025-01-19 update 2025-01-19

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari har flertalet gånger lyft elektrifieringen av fordonsflottan som en bärande del i regeringens klimatpolitik. En del i detta är den skrotningspremie som från och med 2024 kan sökas av den som skrotar en äldre fossildriven bil. Stödet är tillfälligt och om det inte förlängs har man fram till augusti 2025 på sig att både skrota den gamla bilen och köpa eller leasa en ny bil.

Skrotningspremien fick inte direkt någon flygande start. Många remissinstanser dömde ut dess effekt och ifrågasatte regeringens optimistiska kalkyl om utsläppsminskningar. Även flera branschföreträdare har uttryckt sin skepsis mot premien.

Nu visar siffror från Boverket att det efter fyra månader med skrotningspremien är ett fortsatt mycket svalt intresse från Sveriges bilägare. Fram till årsskiftet hade det kommit in 351 ansökningar om skrotningspremie. Av dessa hade 219 beviljats och 47 fått beslut om avslag, enligt siffror från Boverket.

Regeringen har avsatt 250 miljoner kronor per år 2024 och 2025 till premien, totalt en halv miljard. Mindre än en procent av de pengar regeringen avsatt har därmed beviljats, när ungefär en tredjedel av ansökningsperioden för skrotningspremien har gått. 

Kombinationen av billigare fossila bränslen och ineffektiva åtgärder för att öka elektrifieringen har lett till att elektrifieringen av fordonsflottan saktar in – i en tid när den skulle behöva accelerera för att klimatmålen ska nås.

Dela