Sedan 2013 är staten överens med Stockholm om att medfinansiera stora investeringar i utbyggd tunnelbana och spårvagn. Överenskommelsen slöts inom ramen för de så kallade Stockholmsförhandlingen som efter avtal kom att bli Sverigeförhandlingen och även inkludera andra delar av landet. Resultatet av Stockholmsförhandlingen hade brett stöd över de politiska blocken.
Nu ser staten ut att svika sin del av avtalet och därmed äventyra flera viktiga investeringar i kollektivtrafik.
Bakgrunden är att den nya tunnelbana som redan byggs i Stockholm och den planerade Spårväg Syd blivit dyrare (av bland annat inflationen), och eftersom projekten finansieras gemensamt mellan de olika politiska nivåerna måste ytterligare finansiering skjutas till från alla håll.
Men i mars kom en totalomvändning från regeringens sida. Regeringen ville inte längre stå för sin del.
Till slut tillsattes en förhandlingsperson som skulle lösa upp frågan. Men regeringen hade då skrivit in något helt nytt i förhandlingarna: för att stå för sin del i avtalet skulle samtliga parter plötsligt OCKSÅ ställa sig bakom att bygga en helt ny stadsmotorväg i Stockholm: Östlig förbindelse.
Natten mot tisdagen kraschade förhandlingarna eftersom regeringens förhandlare stod på sig att motorvägen måste ingå för att staten ska stå för den finansiering den redan lovat. Därmed riskerar nu pengar frysa inne och försvåra för utbyggnaden av kollektivtrafiken.
Regeringspartierna har därmed återigen frångått överenskommelser om stora statliga investeringar som man lovat till kommuner och regioner. Sedan tidigare har de nämligen stoppat snabbtågen mellan Stockholm Göteborg och Malmö, som var en del av Sverigeförhandlingen.
Foto: Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet och Nursultan Abakirov on Unsplash