Tidöpartierna: Halverat pris på månadskort i kollektivtrafiken

Regeringen och Sverigedemokraterna presenterade på tisdagen ett förslag om kraftigt sänkta priser i kollektivtrafiken. Förslaget innebär att priset på månadskort i hela landet ska halveras under andra halvåret i år.

Sven Elander

create 2026-05-26 update 2026-05-26

Regeringen och Sverigedemokraterna presenterade på tisdagen ett förslag om kraftigt sänkta priser i kollektivtrafiken. Förslaget innebär att priset på månadskort i hela landet ska halveras under andra halvåret i år. Satsningen är en del av regeringens krispaket med anledning av stigande energipriser och det osäkra omvärldsläget. Det rapporterar bland annat SVT.

Enligt förslaget ska de lägre priserna gälla från den 1 juli till den 31 december 2026. Totalt avsätts 6,5 miljarder kronor för reformen. Pengarna ska finansieras genom upplåning och ingår i det större stödpaket på 17,5 miljarder kronor som regeringen tidigare presenterat. Samma paket innehåller även tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel.

Modellen innebär att regionerna först själva sänker biljettpriserna och därefter ansöker om ersättning från staten. Det är ännu inte helt klart om regionerna kommer att kompenseras fullt ut eller om de själva behöver stå för delar av kostnaden.

För en resenär skulle reformen innebära en tydlig skillnad i plånboken. Ett månadskort som i dag kostar omkring 1 000 kronor skulle med förslaget kunna kosta omkring 500 kronor under perioden.

Förslaget innebär en ny linje jämfört med tidigare, då regeringen ansett att priset på kollektivtrafik endast är ett ansvar för regionerna.

De 6,5 miljarderna till kollektivtrafik kan också jämföras med de över 60 miljarder kronor som regeringen satsat på att sänka skatten på bensin och diesel ackumulerat sedan man tillträdde 2022.

Foto: Regeringens Youtube-kanal

Dela