Minns du bristen på Ozempic? Läkemedlet är viktigt för diabetiker, och därför gick Läkemedelsverket upprepade gånger ut med ett tydligt budskap till svenska läkare: Förskriv bara Ozempic till de som behöver.
MEN HUR SKA DE STACKARS DIABETIKERNA DÅ FÅ OZEMPIC?!? skrek absolut ingen. Eftersom det hade varit en mycket dum och konstig fråga.
Ändå verkar motsvarande fråga ställas gällande fossila bränslen. Världen går igenom en allvarlig oljekris och priset har globalt skjutit i höjden. Experter varnar för att situationen kommer att förvärras. Enligt oljeanalytiker finns stor risk för ransonering inom ett par månader.
Vilka är diabetikerna i den här historien? Jo, de som verkligen är bilberoende, i stor utsträckning boende på landsbygden. Satsar Tidöpartierna på att dessa grupper ska prioriteras?
Tvärtom. Utan riktade stöd har få råd att byta till en elbil, och de allra flesta är fortsatt fossilberoende. Samtidigt verkar Tidöpartierna göra allt för att ingen, oavsett faktiskt behov, ska köra mindre bil. I veckan utlovades ännu en gång miljardbelopp för att sänka bensin- och dieselskatten – lika mycket för Södermalmsbor som för norrlänningar.
Liberalerna nämnde i samma veva något vagt om kollektivtrafik. Men det behövs siffror, rejäla siffror, och helst från annat håll än Liberalerna för att det ska finnas någon trovärdighet överhuvudtaget. Och de siffrorna behövs verkligen.
Att köra 5 km kostar omkring 5 kronor för en mindre bil. En SL-biljett kostar 42 kronor. Om fem södermalmsbor ska resa 5 kilometer kostar det 205 kronor mer att ta tunnelbana än bil. Så här dyrt har det inte alltid varit: Priset på kollektivtrafik i Sverige ökat med 42,5 procent på tio år.
Det är så dumt att jag storknar. När Ozempic var en bristvara behövde inte icke-diabetiker betala för att slippa läkemedlet. Vägen till hanterbara bensinpriser för landbygdsbor måste inte gå via Södermalm, det finns ingen sådan naturlag.
Den landsbygdsdräpande politiken presenteras förstås i rutig skjorta och framför en ladugård. ”Priset vid pump” måste ned, kosta vad det kosta vill. Utbudet krymper och efterfrågan pumpas upp med artificiella prissänkningar. Det är upplagt för att skapa bränslebrist.
Men Tidöpartierna är uppenbart ointresserade av hur svenskar på landsbygden tar sig till jobbet nästa vinter. Oljan kanske bara behöver räcka till valdagen?
Bild: Roger Victorino/Unsplash