Avslöjas i det finstilta: nya bensinlöftet krossar Ulfs klimatlöfte

Den nya utlovade bensinskattesänkningen väntas en gång för alla slå hål på statsministerns löfte om att utsläppen ska vara lägre 2026 än 2022.

Sven Elander

create 2026-05-18 update 2026-05-18

Statsminister Ulf Kristerssons sista livlina i klimatdebatten har varit den nya talepunkten: ”Vi har lägre utsläpp 2026 än vad vi hade 2022.” Även klimatminister Romina Pourmokhtari (L) och näringsminister Ebba Busch (KD) har kommit med liknande uttalanden. Även om det hade stämt hade det varit långt ifrån tillräckligt, eftersom utsläppen måste minska kraftigt varje år för att målen ska nås, inte bara marginellt på fyra år.

Men efter regeringens senaste jättesänkning av skatten på bensin och diesel står det nu klart att uttalandet inte längre gäller. Så här skriver regeringen i sitt underlag för beslutet:

”Sett isolerat, bedöms förslaget öka utsläppen med 0,3 miljoner ton koldioxid 2026”.

0,3 miljoner ton är detsamma som 300 000 ton. Enligt Ulf Kristersson skulle utsläppen, innan detta nya besked, vara 8 000 ton lägre vid mandatperiodens slut än vid dess början.

Denna utsläppsökning är alltså nästan 40 gånger större än statsministerns utlovade utsläppsminskning.

Och inte nog med det. Av regeringens eget underlag framgår också att effekterna kan bli ännu större eftersom icke-fossila bränslen blir mindre konkurrenskraftiga:

”Sänkt koldioxidskatt på bensin och diesel gör också höginblandade och rena biodrivmedel relativt sett dyrare under perioden med tillfälligt sänkta skattesatser på bensin och diesel. Effekten på utsläppen kan således under denna tid bli större om konkurrenssituationen för dessa biodrivmedel försämras och det medför att större volymer fossila drivmedel används”.

Nu får vi se vad Ulf Kristersson plockar fram för nya talepunkter.

Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Dela