Shell satsar på olja och samarbeten med kändisar

Shell sänker sina klimatambitioner – från låga till obefintliga. Samtidigt har oljejätten en sommarkampanj tillsammans med flera svenska kändisar.

Lovisa Berglund

create 2023-06-14 update 2023-06-14

The Guardian rapporterar idag om att oljebolaget Shell överger sina klimatmål och kommer att investera 40 miljarder dollar fram till 2035 för att hålla produktionen av olja på minst samma nivåer som idag. Detta för att kunna fortsätta dela ut höga vinster till sina ägare. Man utesluter inte heller fortsatt produktion av gas och olja efter 2050.

Samtidigt har Shell i Sverige kört i gång en sommarkampanj tillsammans med flera svenska kändisar. Att inför en sommar, som redan präglas av klimatförändringar, samarbeta med ett av världens allra största fossilföretag kan tyckas en smula aningslöst. Till de som valt att göra reklam för Shell hör bland annat programledaren Sofia Wistam och det så omtyckta ”Tacoparet” från Gift vid första ögonkastet. Frågan är om andra tillfrågade har kunnat tacka nej till oljepengarna, eller om fler kommer sälla sig till sällskapet?

Dela