Regeringen har fått massiv kritik från experter för att man sänkt skatten på fossila drivmedel, och gjort Sverige mer beroende av olja, samtidigt som värmen står inför en global utbudsbrist på olja. När vi sänker skatten och håller konsumtionen uppe förvärrar vi krisen, så lyder experternas dom.
Men nu kommer nästa steg från regeringen: Man lägger fram ytterligare en enorm skattesänkning på fossila drivmedel. Inte mindre än 7,7 miljarder ska satsas på detta, utöver de 1,6 miljarder som redan satsats.
Beskedet kommer också samtidigt som forskarna varnar för en världen kan stå inför en extrem “Godzilla-El Niño” som riskerar att driva fram rekordstora skogsbränder, värmeböljor och torka globalt. Redan i år har över 150 miljoner hektar mark brunnit – nästan fyra gånger Sveriges yta.
Forskare varnar för att klimatförändringarna gör katastroferna både vanligare och mer okontrollerbara, med risk för att viktiga ekosystem kollapsar och delar av planeten blir betydligt svårare att leva på.
Samtidigt går alltså Tidöregeringen fram med åtgärder som syftar till att hålla konsumtionen av olja uppe.
Foto: Unsplash+/Getty, Moderaterna