”Den största reformen av transportsystemet i landets historia”. Så beskriver den tyske transportministern Volker Wissing det nya beslutet om att införa den så kallade ”Tysklandsbiljetten”. Med denna kommer man kunna resa med all kollektivtrafik (utom fjärrtåg) i hela landet för 550 kronor i månaden. Syftet med biljetten är att bidra till ett mer klimatsmart resande och att hjälpa människor med ökade levnadskostnader.
Det är transportministrarna i de tyska delstaterna som tillsammans med den federala regeringen enats om den nya reformen, vilket DI rapporterat om.
Den nya biljetten börjar gälla den 1 maj och är fortsättning på den tidsbegränsade biljett som såldes förra sommaren för 9 euro i månaden. Kostnaden för satsningen delas mellan delstaterna och regeringen, skriver DI.
Sverige har valt en diametralt annorlunda väg. Regeringenspartierna har tillsammans med SD valt att satsa 7 miljarder på att sänka priset på fossila bränslen för den som åker bil. Den som åker kollektivt har i stället fått se biljettpriset öka i minst 11 av landets regioner.