Många chockades när regeringen i höstas tog bort bonusen för elbilar med bara en dags varsel. I ett enda slag försvann bonusen på 70 000 kronor vid köp av en elbil. Det kommer inte som någon stor överraskning att elbilsmarknaden därefter har svalnat rejält.
– Det är jättetydligt, över en natt. Jättetryck innan 8 november och dagen efter var det iskallt, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF), branschorganisation för bilhandlare och verkstäder i Sverige, till Aftonbladet.
Samtidigt varnar nu bilbranschen för konsekvenserna när omställningen stannar av.
– Ägandet av fossilbilar kommer att bli en fattigdomsfälla, eftersom elbilar har mycket lägre driftskostnad men mycket högre inköpspris, säger Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden, till Aftonbladet.
Regeringens politik leder alltså till att den som har råd kan köpa en elbil, och komma undan med relativt låga driftskostnader.
Samtidigt har regeringspartierna lovat att sänka priset på bensin och diesel med mellan 5 och 10 kronor litern. Men i praktiken har detta visat sig vara betydligt svårare att uppnå. Skälet är att sänkt reduktionsplikt, regeringens huvudsakliga metod för att åstadkomma lägre pris, inte nödvändigtvis kommer fungera. Det kan tvärtom leda till högre pris när efterfrågan på ren diesel skjuter i höjden.
Summan av ekvationen kan alltså visa sig bli dyrare elbilar, dyrare drivmedel och ökade utsläpp. Vem blir glad av det?