2010-talet var en mörkt tid för nattågen i Europa. Flera års hård konkurrens från billiga flyg tog knäcken på många nattågslinjer. Ett exempel är Frankrike där ett tidigare mycket väl utbyggt nattågsnät reducerades med över 60 % under åren 2009-2019. Även svenska resenärer drabbades hårt när samtliga nattåg från Köpenhamn lades ner 2014.
När 2023 nu närmar sig sitt slut är stämningen en helt annan. Det är tydligt att trenden har vänt och nattågen är med besked på väg tillbaka. I dagarna presenterar tågfrämjarna på Back on Track sin årliga uppdatering av den europeiska nattågskartan, som innefattar ett antal spännande nyheter.
Bara denna vecka öppnar fyra nya nattågslinjer: Berlin-Paris, Berlin-Bryssel, Warszawa-München och Paris till Aurillac, i centrala Frankrike. Nattåget mellan Berlin och Bryssel är det andra som öppnar i år, sedan det holländsk-belgiska samarbetet European sleeper lanserade sitt nattåg i mars. Att man knyter ihop tågnätet med Bryssel är särskilt lyckosamt då det ger en anslutning till London med Eurostar.
Förutom nya linjesträckningar får flera linjer tätare avgångar. SJ beslutade i höstas att fortsätta köra nattåget till Berlin resten av året. Ursprungligen var planen att upphöra för säsongen den 1 oktober, men intresset har varit större än väntat från både privat- och affärsresenärer enligt SJ. En annan succé är nattåget mellan Wien och Paris som från och Mars nästa år börjar med dagliga avgångar, från tidigare tre i veckan.
2024 ligger runt knuten och även det ser ut att bli ett riktigt starkt år för europeiska nattåg. Det kommer att krävas ett antal goda år framåt för att tågen på riktigt ska kunna konkurrera mot flyget. Det i sin tur är helt avgörande för att vi ska kunna resa hållbart och klara våra klimatmål.