En ny granskning från SVT visar att priset på buss- och tågbiljetter ökat mycket snabbare än bensinpriset. Ändå är det just bensin som regeringen satsar på. För kollektivtrafiken har man i stället skurit ner anslagen.
– Priset kan vara en viktig fråga, men det är regionernas ansvar, det är inte min uppgift att ha synpunkter på detta, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Logiken är inte glasklar. Varför skulle det vara regeringens uppgift att hålla nere priset på just bensin och diesel, om det inte är regeringens ansvar att hålla nere priset på andra färdslag?
– Att sänka kostnaden för de som är beroende av bil är en viktig del för att Sverige ska fungera, säger infrastrukturministern till SVT.
Men att sänka kostnaden för de som är beroende av kollektivtrafik? Det verkar helt enkelt inte vara en viktig del för att Sverige ska fungera.
Regeringen har också öst pengar över flyget, just i syfte att sänka priset för resenärerna. I vårbudgeten satsades en miljard för att stärkas flygplatserna, och därefter aviserades ett förslag om halverad flygskatt.
Det är svårt att komma ifrån tanken att regeringen helt enkelt värderad bilism och flygtrafik högre än tåg och buss.