Efter bensinsubventionerna — elektrifieringen stannar av

Bild: Regeringen.se

Hur man än vänder och vrider på siffrorna ser det nu riktigt illa ut. Elektrifieringen backar efter att regeringen gjort det mer lönsamt att köra på fossila drivmedel.

Sven Elander

create 2024-08-13 update 2024-08-13

Efter att ha ökat under flera år minskar nu andelen elbilar av det totala antalet sålda bilar. Andelen elbilar uppgick i juli månad till 33,8 procent, en minskning med drygt 15 procent i juli och drygt 20 procent hittills i år. Det visar statistik från Mobility Sweden.

Klimatgranskaren har skrivit om detta flera gånger tidigare och vi brukar då få kritik för att ha en alltför negativ tolkning av siffrorna. Men hur man än vrider och vänder på saken så ser det nu riktigt illa ut, och det vore olyckligt att skönmåla verkligheten. I synnerhet när den svaga utvecklingen tycks ha ett tydligt samband med politiska beslut.

”Det kommer inte dröja länge innan nästan alla kör elbil” skrev statsminister Ulf Kristersson på instagram den 7 september förra året i samband med att regeringen lade fram ett förslag om ännu en sänkning av bensinskatten. Logiken är denna: det gör inget att utsläppen ökar nu eftersom alla snart kör elbil.

Det finns dock några problem. Regeringen har genomfört ett antal reformer som försämrar kalkylen för den som vill köpa en elbil. För det första tog man bort elbilsbonusen som ett av de första besluten omedelbart efter tillträdet 2022. För det andra har man genomfört flera skattesänkningar och förändringar i reduktionsplikten som gjort det betydligt mer lönsamt att välja bensin eller diesel.

Samtidigt som man i retoriken pratar om elektrifieringen som lösningen tycks politiken vara skräddarsydd för att bromsa upp utvecklingen mot mer eldrift i transportsektor.

Nu reses krav på att regeringen i höstbudgeten lägger fram reformer som åter gör det mer lönsamt för den som vill välja en elbil i stället för en fossil.

– Riksbanken har aviserat att sänka styrräntan i höst och det är ett ypperligt tillfälle för regeringen att i höstbudgeten avsätta medel för nya effektiva incitament för att stimulera elektrifieringen. Exempelvis med fokus på privatpersoner som köper en ny elbil och samtidigt främja klimat, miljö, ekonomi och trafiksäkerhet, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.

Dela