2025: Dyrare bussbiljetter igen (men billigare bensin)

Foto: Bahnfrend, wikimedia commons

Nu blir biljettpriserna i kollektivtrafiken dyrare igen för dig som bor i Västra Götalandsregionen. Och samtidigt som regeringen öst miljarder över bensinbilister får kollektivtrafiken klara sig själv.

Sven Elander

create 2024-09-29 update 2024-09-29

Från och med 2025 lägger regeringen minst 17 miljarder per år på att sänka priset på bensin och diesel. Att hålla nere priserna för den som kör fossilbil tycks vara ett av regeringens viktigaste ansvar. Kollektivtrafiken är däremot inte något man vill satsa på, eller ens anser sig ansvara för. Regeringen har slopat de så kallade stadsmiljöavtalen, samtidigt som många regioner tvingas höja biljettpriset till följd av den dåliga ekonomin.

– Priset [på kollektivtrafik] kan vara en viktig fråga, men det är regionernas ansvar, det är inte min uppgift att ha synpunkter på detta, har infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) tidigare sagt till SVT.

Logiken haltar något.

En region som kommer fortsätta höja priset 2025 är Västra Götaland. Från och med den 7 januari 2025 höjer Västtrafikbiljettpriserna med i snitt tre procent. Höjningen har drivits igenom på initiativ av oppositionen, de forna allianspartierna under ledning av Moderaterna. De rödgröna partierna, som styr regionen i minoritet, hade föreslagit en något mindre höjning med kördes över när Sverigedemokraterna valde att rösta med alliansen.

– Kunderna tycker ju att varje prisjustering är jobbig, särskilt med tanke på den ekonomiska situationen som råder, säger Bijan Zainali (S), ordförande i styrelsen förVästtrafik AB, till bland annat Göteborgsposten.

För den som pendlar genom regionens samtliga tre zoner och har årskort för detta, innebär prisökningen att biljetten kommer kosta 600 kronor mer än innan. För enkelbiljetterna handlar det om enstaka kronor mer per resa. Det rapporterar Göteborgsposten.

Och det är inte bara i Västra Götaland som priserna höjts. Nästan samtliga regioner har höjt biljettpriserna under 2024. Det visar en undersökning som TV4 Nyheterna gjort. Priser har höjts i bland annat Stockholm, Örebro och Gävleborg. Det blir kännbart för alla som väljer bussen eller det regionala tåget framför bilen.

Och samtidigt som regeringen öst miljarder över alla som tankar bensin eller diesel har man inte på långa vägar kompenserat regionerna för den ekonomiska krisen. Både SKR och oppositionen anser att regeringens budget är på tok för svag när det gäller stöd till regionerna.

Foto: Bahnfrend, wikimedia commons

Dela