Nya kravet – progressiv flygskatt i Europa

I en ny rapport föreslår åtta miljöorganisationer från olika håll i Europa en ny skatt för att minska flygandet. Förslaget: gör det dyrast för klimatvärstingarna – de som flyger absolut mest.

Lorentz Tovatt

create 2024-10-17 update 2024-10-16

Det är bland annat den svenska tankesmedjan New Weather som tagit fram förslaget. 

– Flyg är det i särklass sämsta transportmedlet för klimatet. Få andra aktiviteter steker vår planet så snabbt som flygandet. Ändå har Europas politiker valt att stötta flygandet med skattebetalarnas pengar snarare än att låta det stå för sina kostnader, säger Anna Jonsson, från New Weather till Klimatgranskaren. 

Flygandet är inte bara det minst klimatsmarta sättet att resa, det är också det minst jämlika. Endast 2-4 procent av världens befolkning flyger regelbundet. Hälften av alla utsläpp från flygande orsakas av 1 procent av världens befolkning. Detta samtidigt som 80 procent av befolkningen aldrig satt sina fötter på ett flygplan. 

Det är denna ojämlikhet som organisationerna tagit in i ekvationen för det nya förslaget. 

I rapporten A Frequent Flying Levy in Europe föreslår de en skatt som ökar i fem steg beroende på hur ofta en person flyger under en tolvmånadersperiod. Skatten kompletteras med ett tillägg om resan är längre än 1500 km och därefter ytterligare ett efter 4000 km. Ytterligare en avgift tas ut om flygandet sker i lyxklass.

– Även om vi alla behöver flyga mindre, gäller det framför allt dem som flyger mest., säger Anna Jonsson.

Om förslaget blir verklighet menar organisationerna bakom förslagetet att flygets utsläpp i EU skulle minska med hela 21 procent. 

– Om pengarna sen satsas på att rusta upp och bygga ut Europas järnvägar har vi gjort dubbel nytta. 

I Sverige har regeringen gjort tvärtom. I regeringens senaste budget föreslås att den flygskatt som Sverige haft slopas helt och hållet.

Photo by Jason Rosewell on Unsplash

fact_check Fakta

FLYGET

  • Sedan 1990 har flygets klimatpåverkan fördubblats. Industrins prognoser är att flygandet ska fördubblas till år 2050. 
  • I Västeuropa flyger 70 procent av hushållen med lägst inkomst nästan aldrig och i Sverige orsakar flygandet hos de rikaste hushållen tio gånger mer klimatpåverkan än genomsnittet i landet – flygandet står för hälften av deras sammanlagda klimatpåverkan.
  • Om flygets andel av de globala utsläppen ska vara oförändrad och flygandet fördelas lika över jordens befolkning, kan varje person göra fyra korta tur- och returresor (under tre timmar) eller en lång resa de kommande 24 åren.

Källa: New Weather Sverige och rapporten A Frequent Flying Levy in Europe

Dela