Det är statistikmyndigheten SCB som släpper nya utsläppssiffror, och de är ingen glad läsning för den som är bekymrad för klimatet. Utsläppen ökar nu kraftigt, och det är regeringens politik som ligger bakom en stor del av ökningen.
Den första januari 2024 förändrades reduktionsplikten (andel biodrivmedel) från 30,5 procent till 6 procent för diesel och från 7,8 procent till 6 procent för bensin. Utsläppen från transportbranschen ökar till följd av detta med 163 kiloton vilket ger en ökning på 10 procent.
– Andra kvartalet 2024 har de högsta utsläppen för ett andrakvartal sedan 2021. Jämfört med andra kvartalet 2023 har utsläppen ökat med 5,6 procent, säger Johanna Takman, analytiker på SCB:s miljöräkenskaper.
Men även andra branscher som byggbranschen och hushållens konsumtion ökar sina utsläpp. Totalt ökar utsläppen från Sveriges ekonomi med 5,6 procent andra kvartalet 2024 och uppgår till 12,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Att utsläppen ökar så kraftigt just nu är resultatet av en medveten strategi från Sverige sida. Energiminister Ebba Busch har förklarat hur det fungerar: Sverige ”bulkar” utsläpp nu, för att orka sänka dem senare.
Problemet är dock att alla utsläpp samlas i atmosfären och bidrar till den globala uppvärmningen. De utsläpp som görs nu kommer alltså att orsaka skada på ekosystemet, oavsett hur mycket utsläppen minskar senare.