Superrika flyger allt mer privatjet – ”använder som taxi”

Zlatan och den högerextrema Elon Musk är två superrika som ofta använder sina privatflygplan när de ska åka för att roa sig på sportevenemang eller lyxiga turistorter

De som är så rika att de kan ha råd med ett eget flygplan flyger nu allt mer. Det rör sig om en ”explosion av utsläpp”, varnar forskare.

Redaktionen

create 2024-11-13 update 2024-11-13

En ny studie publicerad i Nature Communications Earth & Environment har för första gången kartlagt hur stora utsläpp som privatflygandet orsakar, det rapporterar DN.

Det är sedan tidigare känt att extrem rikedom skapar stora mängder utsläpp. Men nu kommer alltså nya och förbluffande siffror på hur mycket de superrika släpper ut.

Resultatet av studien visar att vissa superrika individers privatflygplan kan orsaka nästan 500 gånger större koldioxidutsläpp på ett år än en genomsnittlig världsinvånare (4,3 ton koldioxid 2020). Den siffran är dock i realiteten betydligt högre eftersom höghöjdseffekten inte är inräknad (den extra klimatpåverkan som flyget har på hög höjd).

– Vi ser en explosion av utsläppsmängder på toppen av samhällspyramiden, helt enkelt för att de rikaste släpper ut så mycket mer på grund av de extra pengar de har. En superrik person som använder privatflyg under ett år kan bidra lika mycket till globala uppvärmningen som 50 000 människor i centrala Afrika, säger Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet och huvudförfattare till studien, till Dagens Nyheter.

Enligt forskarna används planen ofta istället för bil, och ibland bara för att transportera enskilda föremål.

– De superrika använder privatflyg som andra använder taxi. Det verkar inte finnas någon större medvetenhet om miljökonsekvenserna, säger Gössling.

Nyligen krävde en rad miljöorganisationer att det skulle införas en progressiv flygskatt, bland annat för att komma åt de rikas flygvanor.

Den svenska regeringen har istället dragit sitt strå till stacken för att underlätta för de rikas transportvanor. Man har spenderat miljardbelopp på att understödja regionala flygplatser som går back och man har beslutat om att ta bort den enda beskattning som flyget har.

Bilder: Justin Pacheco, Herman Caroan (beskuren) och Matti Blume

Dela