Efter sju sorger och åtta bedrövelser presenterade klimatministern i början av hösten ett nytt räddningsförslag för de svenska klimatmålen. Reduktionsplikten, inblandningen av förnybara bränslen i bensin och diesel, skulle höjas lite grann och därmed anser klimatministern att klimatmålen kommer nås.
Trots att påståendet omedelbart ifrågasattes av en lång rad experter har regeringen fortsatt upprepa det. Minister efter minister har använt talepunkten som en sanning. Statsministern sa det till och med i regeringsförklaringen: ”Med regeringens åtgärder beräknas nu Sverige nå EU:s klimatmål”.
Men nu verkar påståendet slutligen krascha mot golvet. Det är klimatexperten Magnus Nilsson som har gått till botten med det hela.
Den korta förklaringen: Utsläppen har redan nu visat sig vara mycket högre än vad klimatministern hoppades på när hon i somras lovade att målen skulle nås. En stor del av förklaringen är att bensin och diesel har blivit billigare, något som ministern själv varit med och beslutat om.
Den som vill förstå vad det handlar om rekommenderas att läsa hela inlägget från Magnus Nilsson.
För att påståendet om klarade klimatmål ska gå ihop krävs att den allra mest optimistiska prognosen för Sveriges utsläpp går in och att utsläppen ”bara” ökar med 2,8 miljoner ton för 2024 jämfört med 2023. Regeringen har hållit tummarna för att det ska bli så.
Men siffror från Energimyndigheten över försäljning av fossila drivmedel pekar åt ett annat håll. Till följd av sänkta priser på bensin och diesel har folk börjat tanka mer (inte oväntat) och Nilsson förutspår att utsläppen 2024 i stället kommer att bli kring 4 miljoner ton högre än 2023
Denna högre nivå kommer i slutändan att leda till att de svenska ESR-utsläppen 2021-2030 blir 6-7 miljoner ton högre än EU-lagstiftningen tillåter, enligt tidigare beräkningar från Naturvårdsverket.
Klimatministern har tidigare lovat avgå om Sverige rör sig längre bort från klimatmålen.
Foto: Liberalerna