Paris vill förbjuda SUV:ar i stadsmiljö

Foto: Sprencer Davis

Paris stadsfullmäktige har uppmanat den franska regeringen att helt förbjuda stadsjeepar i stadsmiljö, på grund av säkerhetsrisker och klimatutsläpp.

Sven Elander

create 2024-11-27 update 2024-11-27

Nu kommer ännu en glädjande nyhet från Paris för alla som vill skapa en trevligare stadsmiljö med mer utrymme för fotgängare och cyklister. Paris stadsfullmäktige har uppmanat den franska regeringen att helt förbjuda stadsjeepar i stadsmiljöer på grund av säkerhetsrisker och miljöpåverkan. Det rapporterar nyhetssajten EU Today

Initiativet, lett av borgmästare Anne Hidalgo, togs efter en olycka där en cyklist omkom efter att ha blivit påkörd av en SUV. Förslaget inkluderar också ett stopp för reklam som främjar stora fordon och högre parkeringsavgifter för tunga bilar. Detta är en del av Paris bredare strategi för att prioritera gångtrafikanter och cyklister, samt minska biltrafik och luftföroreningar.

Paris har de senaste åren fattat en lång rad beslut som går i riktning mot att begränsa biltrafiken i innerstaden. Här är några av de beslut som fattats: 

Införande av begränsad trafikzon (ZTL):

En zon med kraftiga begränsningar av biltrafiken i centrala Paris infördes i november 2024, vilket förbjuder genomfartstrafik i de fyra mest centrala arrondissementen. Endast vissa fordon, som nödfordon, taxi och lokala invånare, får tillgång.

Sänkta hastighetsgränser:

Sedan augusti 2021 gäller en hastighetsbegränsning på 30 km/h i hela Paris, vilket ska minska olyckor och buller samt främja en mer cykel- och fotgängarvänlig stad.

Bilfria områden vid Seine:

Redan 2017 omvandlades en viktig bilväg längs Seines strand till ett område för fotgängare och cyklister, en del av långsiktiga insatser för att minska bilberoendet.

Omvandling av parkeringsplatser:

Sedan 2021 har Paris avskaffat 60 000 parkeringsplatser för att ge plats åt cykelbanor, grönområden och restaurangterrasser. Dessutom har avgifter för motorcyklar och bilar höjts i centrala delar Fabric of Paris

Utbyggnad av cykelinfrastruktur:

Stora cykelstråk, exempelvis längs Rue de Rivoli, har inrättats för att minska biltrafiken och uppmuntra cykling. Dessa förändringar har gjorts på bekostnad av bilvägar.

Tuffare regler för förorenande fordon:

Sedan 2017 har äldre och mer förorenande fordon förbjudits i vissa områden, och ett system för miljömärkning av fordon har införts.

Dela