”Det kommer inte dröja länge innan nästan alla kör elbil”, skrev statsminister Ulf Kristersson (M) på Facebook i samband med en av alla regeringens sänkningar av skatten på fossila drivmedel. Eftersom elektrifieringen går så snabbt så gör det inget bensinbilisterna tankar lite extra nu. Så verkar regeringens logik vara.
Det finns dock en utmaning med resonemanget: verkligheten.
nu visar det sig nämligen att regeringens bensinsubventioner inte bara gynnar de som tankar bensin, politiken leder också till att omställningen från fossilbilar till elbilar stannar av. Den tycks rentav gå bakåt.
Nya siffror över bilförsäljningen (från bilbranschens organisation Mobility Sweden) i november 2024 visar på något mycket oroväckande: andelen bensinbilar ökar. Jämfört med november förra året har antalet nyregistrerade bensinbilar ökat med 5,6 procent. Tittar vi på helåret hittills 2024 ligger bensinbilarnas andel av totala antalet sålda bilar på 22,7 procent, en ökning jämfört med 21,6 procent som var andelen vid denna tidpunkt förra året.
Samtidigt backar elbilarna. Antalet nyregistrerade bilar minskade med 10 procent under november 2024 jämfört med samma månad förra året. Och andelen elbilar har hittills under 2024 minskat från 38,7 procent till 34,4 procent jämfört med samma period 2023.
Det finns sannolikt flera förklaringar till detta. Men det är egentligen inte förvånande att en politik som ensidigt gynnar fossilabilar också ökar fossilbilarnas attraktivitet.
Och det är just vad regeringen ägnat sig åt sedan tillträdet 2022.
Det var i November 2022 som regeringen med omedelbar verkan tog bort stödet till den som köper elbil. I stället har miljardbelopp lagts på att göra bensin och diesel billigare, genom riktade skattesänkningar. Vid tre separata tillfällen har regeringen sänkt skatten på fossila drivmedel, vilket totalt uppgår till skattesänkningar på långt över tio miljarder kronor årligen.
Man kan rentav tala om en ”bensinifiering” av fordonsflottan.
Foto: Liberalerna, Jesse Donoghoe (unsplash), European Union 2024 (CC BY 4.0)