Vid ett besök på ett stålverk i belgiska Gent fastställer Ribera den nya EU-kommissionens hållning om slutdatum för nyproduktion av fossila motorer, efter en fråga från media om slutdatumet kommer att försenas efter påtryckningarna från högerpartierna.
– Det är inget som EU-kommissionen överväger, och jag skulle säga att praktiskt taget ingen på allvar överväger det i dagsläget, säger Ribera.
Den konservativa gruppen i Europaparlamentet, EPP, där både Moderaterna och Kristdemokraterna ingår, gick ut i oktober och krävde en revidering av slutdatumet.
– Vi måste se till att bilen förblir överkomlig för alla, inte bara de som har råd med dyra elbilar. Vi bör drivas av ekonomisk realism och värna om teknikneutralitet, säger den tyska kristdemokraten Jens Gieseke, EPP-gruppens huvudförhandlare om reglerna för att minska koldioxidutsläppen från nya bilar och skåpbilar.
Men EPP-gruppens krav får alltså kalla handen av den nya EU-kommissionen, ledd av Ursula von der Leyen, som själv tillhör de tyska kristdemokraterna.
Ursula von der Leyen har dessutom gett den nye transportkommissionären, greken Apostolos Tzitzikostas, i uppdrag att utarbeta en ambitiös industriell färdplan för att stärka den europeiska bilindustrin och göra Europa mer konkurrenskraftigt i förhållande till pressen från Kina.
I Sverige påstår alla riksdagspartier att man står bakom 2035-målet – förutom Sverigedemokraterna.
– De som beslutar om detta inom EU är inga vänner av marknadsekonomin. Det är alltså EU-politiker – inte entreprenörer och ingenjörer – som nu bestämmer vilken teknik som ska användas, skriver Martin Kinnunen (SD), klimatpolitisk talesperson, på Aftonbladet Debatt i februari 2023.
Foto: rawpixels