Bromma flygplats räddas kvar — för privatjets

Foto: Getty Images, unsplash+

Den reguljära flygtrafiken lämnar Bromma. Men regeringen vill ha kvar flygplatsen, trots att den nu framför allt kommer bli en flygplats för privatjets.

Sven Elander

create 2024-12-08 update 2024-12-08

I september meddelade flygbolaget BRA att de lämnar Bromma flygplats och flyttar över Stockholmstrafiken till Arlanda. Därmed står det klart att 90 procent av all flygtrafik försvinner från flygplatsen. 

Men Bromma läggs inte ner för det, trots krav från bland annat Stockholms Handelskammare.  Nu kommer den i stället att drivas vidare som en ren privatjet-flygplats. Det rapporterar tidningen Mitt i. 

Ca 80 av de tidigare 120 medarbetarna på flygplatsen sägs upp. De som är kvar kommer att jobba med att serva de businessjets som använder flygplatsen. 

Det blir en dyr historia för skattebetalarna att fortsätta hålla flygplatsen vid liv. Summan för att driva vidare flygplatsen uppgår till hundratals miljoner om året, enligt Karin Wanngård, socialdemokratiskt finansborgarråd i Stockholm. Totalt rör det sig om över en miljard under hela den återstående avtalsperioden.

Men regeringen kommer inte fatta något beslut om nedläggning av flygplatsen. Att den ska finnas kvar står nämligen i Tidöavtalet. Och statsministern gav nyligen ett klart och tydligt besked: 

– Nej, det ska den inte göra. Regeringen ska inte fatta något avvecklingsbeslut, sa statsministern till DN.

Det tycks alltså som om skattebetalarna ska få bidra med nya miljarder för att rädda flyget. Denna gång är det flygandet med privatjets som ska hållas vid liv. Tidöavtalet levererar ännu en gång.

Foto: Getty Images, unsplash+

Dela