Att Bromma flygplats saknat lönsamhet ett längre tag är knappast en nyhet. Men sedan pandemin har flygplatsens dåliga affärs-case blivit akut.
Vid årsskiftet går det från akut till icke-existerande 90 procent av flyglinjerna flyttas till Arlanda. Trots detta har regeringen meddelat att de vill rädda kvar flygplatsen, vilket innebär att den framförallt kommer drivas för privatjets.
Nu kan Klimatgranskaren avslöja att flygplatsens ägare utfärdar en dödsdom över den – i ett hemligt brev till regeringen.
Det är i ett PM som stämplats med ”Sekretess: Konfidentiell” som det statliga bolaget Swedavia ger svar på en rad frågeställningar som regeringen ställt. Och det är en dyster bild som målas upp:
”Trots de åtgärder som nu genomförs på Bromma kommer flygplatsen, med kvarvarande verksamhet, inte att ha möjlighet att finansiera sig själv och kommer att ha ett betydande negativt kassaflöde”, skriver de i brevet.
I brevet hänvisas till en graf som beskriver det prognostiserade flygandet, där det är uppenbart att det svenska inrikesflygandet inte kommer att återhämta sig efter pandemin. Detta är Swedavias viktigaste skäl till varför Bromma inte kan överleva.
”Kapacitetsutnyttjandet av Bromma har varit för lågt under lång tid och det står nu bortom allt tvivel att det helt saknas affärsmässig grund för Bromma att drivas vidare”, skriver de i brevet.
I brevet framgår det också att Bromma ingår i det så kallade basutbudet, vilket bland annat innebär att driften av flygplatsen finansieras genom avgifter på andra flygplatser. Detta innebär indirekt att en fortsatt drift av Bromma kommer innebära en ekonomisk smäll även mot andra flygplatser runtom i landet.
Hittills har regeringen lovat att bevara Bromma. Men från och med årsskiftet kommer det alltså bli allt tydligare att det nästan enbart är privatjets som lyfter från flygplatsen – vilket kommer betalas av skattebetalare och av flygresenärer från andra flygplatser runtom i landet. Då är frågan hur länge de kan stå på sig.