New York inför stora klimatböter och trängselavgifter – Trump lovar stoppa förslagen

Gula taxibilar i New York City. Källa: Richard van Liessum från Pixabay
Gula taxibilar i New York City. Källa: Richard van Liessum från Pixabay

I årsskiftet 2024/2025 har det varit full fart i klimatarbetet i New York. Efter jul fattade delstaten beslut om att införa klimatskatter på stora fossila bolag. Samtidigt startade New York City året med att vara den första staden i USA som inför trängselavgifter. Men besluten möter hård kritik från bland annat den blivande presidenten Trump.

Erik Wahlström

create 2025-01-06 update 2025-01-06

Skatter på fossila bolag

Strax efter jul undertecknade New Yorks demokratiska guvernör Kathy Hochul en lag som innebär att delstaten kommer att bötfälla olje- gas- och kolbolag på totalt 75 miljarder dollar under de kommande 25 åren. Det rapporterar Reuters. Genom böterna ska delar av kostnaderna för delstatens klimatanpassningar flyttas från skattebetalarna till fossila bolag. Böterna kommer baseras på företagens utsläpp mellan 2000-2018 och gäller alla företag som beräknas stå för mer än 1 miljard ton globala utsläpp.

Men New York är inte först – tidigare under 2024 antog även delstaten Vermont en liknande lag. Nu väntar dock en strid med både energibolag och det blivande republikanska federala styret som väntas utmana lagen.

Trängselavgifter i New York City

Men den nya lagen är inte det enda som sker i delstaten. I New York City infördes i början av januari den första trängselavgiften för fordon i hela USA, rapporterar BBC. Nu får bilförare betala uppemot 9 dollar (ungefär 100 kronor) per resa till ett område söder om Central Park. Området omfattar platser såsom Empire State Building, Times Square, Wall Street och Trump Tower.

Systemet ska minska stadens ökända trafikproblem och förväntas årligen dra in runt 15 miljarder dollar till stadens kollektivtrafikmyndighet. Förslaget har försenats flera år på grund av tidigare klagomål från pendlare och företag. För att möta kritiken har flera undantag och rabatter införts, bland annat för bilister som kör in till Manhattan mer än tio gånger i månaden. Men det kvarstår osäkerheter om systemets framtid, då den tillträdande presidenten Trump har lovat att stoppa förslaget.

Dela