Norge har länge varit ledande när det gäller omställningen från fossilbilar till el. Men i september nåddes ett nytt rekord. Hela 93 procent av de nyregistrerade bilarna var laddbara. Räknar man enbart rena elbilar (inte hybrider) är siffran fortfarande hög: 87 procent.
Sverige ligger fortfarande långt efter. Andelen laddbara bilar nådde i september 63 procent, men en relativt stor andel av dessa är laddhybrider. Rena elbilar nådde samma period 44 procent. Det visar nya siffror från branschorganisationen Mobility Sweden.
– Branschens interna orderstatistik visar på att årets nyförsäljning av elbilar minskar mest av alla drivlinor samtidigt som försäljningen av bensin och diesel ligger på ungefär samma nivå som i fjol. För att vända denna trend och åter få fart på elektrifieringen behöver regeringen under våren införa ett styrmedel riktat mot privatpersoner, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Organisationen menar också att flertalet av nyregistreringarna är elbilar som köptes innan klimatbonusen avskaffades, men som levereras först nu på grund av tidigare leveransproblem orsakat av pandemin och komponentbrist. Det är framför allt företag som köper elbilar, medan privatmarknaden fortfarande är sval.
– Den höga elbilsandelen är mycket glädjande, och helt centralt för att 2030-målet ska nås. Men inte många privatkunder väljer elbilen, och regeringens förslag om en särskild premie för den som skrotar sin bil och skaffar elbil lär inte ändra på det – steget mellan skrotbil och ny elbil är för stort. Därför föreslår vi att stödet också gäller köp av begagnade el- och gasbilar, samt medlemskap i bildelning och årskort för kollektivtrafiken, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet i en kommentar.