Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) hade inte tid att träffa oss. Ingen av hans medarbetare heller. Inte ens i två minuter. Vi ville såklart lämna över de 23 000 namnunderskrifter som vi samlat in för att rädda flygskatten.
Ministern har däremot tagit sig tid att träffa flygbranschen. Flera gånger dessutom. På sajten Dagens Opinion skryter flygbranschens lobbyister om hur man lyckades övertyga regeringen om att helt ta bort flygskatten, trots att beslutet innebär en enorm ökning av koldioxidutsläppen mitt i klimatkrisen.
Och på instagram visar ministern stolt upp hur han träffat Ryanair. Som ett direkt svar på att regeringen tar bort flygskatten öppnar lågprisflygbolaget upp tio nya flyglinjer från Sverige. Alla är fossila, såklart. Därmed har vi fått ett kvitto på att flygskatten fyllde en viktig funktion: när den nu tas bort kommer utsläppen från flyget att explodera.
”Elflyg kommer runt hörnet”. ”Känn ingen flygskam”. ”Omställningen är nära”.
Flera ministrar i regeringen tycks på allvar ha gått på den här propagandan. Trots att regeringens egna expertunderlag underkänner argumenten fullständigt: Elflyg kommer knappt kunna minska utsläppen någonting de kommande decennierna.
En bred majoritet av svenska folket vill ha flygskatten kvar. 0 procent (noll!) valde slopad flygskatt när Aftonbladet frågade svenska folket vilken reform man ansåg var viktigast i budgeten. Tvärtom ansåg många att det här är en helt onödig åtgärd.
Det som skett är alltså att ett litet fossilt särintresse drivit igenom ett beslut som kommer drabba alla andra i form av skenande utsläpp och alla de katastrofer som vi vet följer av klimatförändringarna.
Det är faktiskt ingenting annat än skamligt.