Ett av Tidöpartiernas första gemensamma beslut efter valet var att stoppa planerna på nya spår för höghastighetståg. Kritiken mot beskedet har varit hård, inte minst från näringslivet. Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé kallade beskedet ”skandal och slöseri av stora mått”. ”En djup besvikelse”, ansåg Helena Zar Vallin, vd för Handelskammaren i Jönköpings län.
Nu varnar Oskar Fröidh, järnvägsforskare på KTH, för att beslutet också kan innebära dyrare tågbiljetter, eftersom tågtrafiken nu inte kommer kunna möta efterfrågan. Oskar Fröidh menar att den svenska järnvägen måste byggas ut eftersom både resandet och godstransporterna väntas fortsätta öka.
– Det är en tråkig utveckling att tågtrafiken kommer att vara lite opålitlig om man inte förbättrar kapaciteten, säger Fröidh till P4 Jönköping.
Trafikverket varnade redan 2019 för att det under vissa tider är fullt på spåren. Det går helt enkelt inte att köra fler tåg. Situationen förvärras i takt med att fler och fler vill åka tåg.
Regeringen har även beslutat att skära ner kraftigt på underhållet till järnvägen och i stället lägga pengarna på vägar.