Sedan Spanien i samband med EU:s fjärde järnvägspaket år 2020 liberaliserade marknaden på sina höghastighetsspår (ca 300 km/h) har konkurrensen mellan operatörer lett till betydande prisfall och förbättrad tillgänglighet för resenärer.
Nya aktörer som franska Ouigo och italienska Iryo har utmanat det tidigare statliga monopolet Renfe, vilket har resulterat i lägre biljettpriser och fler avgångar.
På sträckan Madrid–Barcelona har genomsnittliga biljettpriser sjunkit med upp till 40 procent. Ouigo har erbjudit biljetter för så lite som 9 euro och lockade därmed över två miljoner passagerare under sitt första år. Även på linjen Madrid–Alicante har priserna fallit med nästan 30 procent.
Den ökade konkurrensen har inte bara lett till lägre priser utan också till att fler väljer tåget framför flyget. Andelen resor mellan Madrid och Barcelona som sker med tåg har ökat från 59 procent år 2019 till nästan 82 procent år 2025.
Renfe har svarat på konkurrensen genom att lansera sin egen lågprislinje, Avlo, vilket ytterligare har ökat tågresandets attraktivitet.
Även om flyget fortfarande är ett populärt alternativ har flyglinjen minskat relativt till ökningen på övriga populära inrikeslinjer, till exempel har flyglinjen Madrid–Palma de Mallorca gått om Madrid–Barcelona som den mest trafikerade inrikeslinjen.
Tidigare var det vanligt att Renfe släppte biljetter med kort varsel, ibland bara två veckor före avresa. Med den nya konkurrensen har bokningshorisonten förlängts, vilket ger resenärer bättre möjligheter att planera sina resor i förväg och dra nytta av förköpsrabatter.
Trots de positiva effekterna för konsumenterna har den ökade konkurrensen också medfört utmaningar. Renfe har uttryckt oro över att vissa konkurrenter kan bedriva verksamhet med osunda affärsmodeller och att prispressen kan påverka servicekvaliteten på sikt.
Dock visar siffror att Ouigo mottagit minst antal klagomål från tågresenärerna av alla tågoperatörer.
Sverige har en liberaliserad snabbtågsmarknad men nästintill inga höghastighetsspår som klarar av tåg i ca 300 km/h, likt i Spanien, Frankrike och Italien. De två snabbtågsoperatörerna SJ och finskägda VR kör i max 200 km/h.