Biobränslen – det är vägen till fossilfritt flyg, enligt flygbranschen. Problemet? Bränslet finns inte i några betydande mängder.
Enligt de svenska klimatkraven har reduktionsplikten på flygbränsle varit 3,5 procent. Men endast tre av sju leverantörer har levt upp till kraven, rapporterar DN. Flygbolagen har satt i system att helt enkelt köpa sig fria från ansvar genom att betala böter. De fossila utsläppen från bara inrikesflyget blev 2023 tusentals ton högre än vad som egentligen är tillåtet för flygbranschen.
Nu ser det ut att vara slut på ansvarsflykten för svenska flygbolag. Vid årsskiftet trädde EU:s klimatkrav på flyget i kraft, och de svenska kraven fasas ut. De är visserligen lägre till en början – med en reduktionsplikt på 2 procent – men de är tvingande. Dessutom ska kraven öka successivt fram till målet på 70 procent år 2050.
Flygbranschen stoltserar gärna med att de påbörjat omställningen till fossilfritt. Siffrorna pekar på en annan verklighet. Idag produceras inte mer än 0,3 procent av den mängd biobränslen som behövs för att nå målet 2050.
Den internationella flygorganisationen IATA menar att flygets omställning till fossilfritt motverkas från politiskt håll.
– Regeringar skickar blandade signaler till oljebolag, som fortsätter få subventioner för exploatering och produktion av fossil olja och gas, sade IATA:s generaldirektör Willie Walsh i ett pressmeddelande.
När flygbolagen inte längre kan strunta i klimatkraven blir flygande en dyr historia. De bedömare som DN har pratat med är alla överens om att priset på flygbiljetter kommer att chockhöjas.
– Det kanske inte blir en fördubbling, men i alla fall en mycket kraftig ökning, säger Jonas Åkerman, forskningsledare i strategiska hållbarhetsstudier vid KTH, till DN.
Jonas Åkerman menar att flygets omställning är helt nödvändig, men att svenskarna också kommer att behöva flyga mindre.
– Det är den vägen man måste gå, men det går inte att få ihop ekvationen med de nivåer på flygande som vi svenskar har, säger han till DN.