Sedan flygbolaget BRA övergett Bromma flygplats står nu flygplatsen på randen till en ekonomisk katastrof. Det statliga bolaget Swedavia, med uppgift att driva de statliga flygplatserna, har i ett brev till regeringen meddelat att det nu ”står bortom allt tvivel att det helt saknas affärsmässig grund för Bromma att drivas vidare.”
Men regeringen har varit hårdnackade i sitt försvar av den snart helt öde flygplatsen, den ska räddas till varje pris.
Skälet till det, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), ska vara att flygplatsen har en viktig roll för den svenska beredskapen, för så kallat samhällsviktigt flyg.
Men nu försvinner även detta argument från regeringen. Bromma flygplats är nämligen inte utpekad som så kallad beredskapsflygplats. Och att det inte finns några beredskapsskäl att bevara Bromma bekräftas nu av regeringens egen myndighet Försvarsmakten. I Dagens Nyheter kan vi läsa om Swedavias VD och Försvarsmaktens besked:
Bromma ingår inte bland de flygplatser där staten har handlat upp ett beredskapsavtal. Jonas Abrahamsson konstaterar att staten uppenbarligen anser att flygplatsen inte behövs ur ett beredskapsperspektiv. Försvarsmakten bekräftar för DN att en nedläggning av Bromma inte får några konsekvenser för försvaret.
Därmed blir det ännu svårare för regeringen att framhärda i att flygplatsen ska bevaras för att endast finnas till för de som har råd med privatjets.