Det nya förslaget från Frankrikes regering innebär att resenärer som väljer business class får betala högre skatt på sin biljett. Regeringen räknar med att dra in ca 100 miljoner euro på skattehöjningen, pengar som ska gå till tåget. Beslutet är en del i ett större paket med syftet att få fler att välja tåget framför flyget och därmed sänka utsläppen. Det rapporterar Forbes.
Frankrike har tidigare i år beslutat att förbjuda flygresor på sträckor där tåget tar maximalt 2,5 timme. Beslutet har dock kritiserats för att vara allt för svagt eftersom det i praktiken omfattar ganska få flyglinjer (Stockholm-Göteborg skulle exempelvis inte omfattas). Det ursprungliga förslaget, som lyftes fram som ett medborgarinitiativ efter Gula Västarna-protesterna, var betydligt tuffare och skulle ha förbjudit flygresor där motsvarande tågresa tog 6 timmar eller mindre.
Enligt en ny Greenpeace-rapport är det fortfarande i genomsnitt dubbelt så dyrt att ta tåget som att flyga mellan olika Europeiska städer. Detta trots att utsläppen från flyget är skyhögt över tågets.