Frankrike vill höja flygskatten — mest för business class

En kraftfull höjning av flygskatten, och mest för business class och privatjet. Det är vad som står på agendan i Frankrike. Tvärtemot vad som just skett i Sverige.

Sven Elander

create 2024-10-04 update 2024-10-04

I Frankrike diskuteras just nu ett förslag om att kraftigt höja den så kallade ”solidaritetsskatten” på flyg. Syftet med höjningen skulle vara att få in mer pengar till statskassan, och den höjning som nu föreslås är rejäl. Särskilt stor är höjningen för resenärer i business class. Det rapporterar sajten Connexion France.

Den nya skatten skulle hamna på 42 euro för resor mellan 1 000 och 5 000 kilometer i ekonomiklass och 100 euro i business class. För resor över 5 000 kilometer skulle skatten ligga på 60 euro för ekonomiklass och 200 euro för business class. För privatjet skulle en ännu högre skatt om 3 000 euro tas ut

Även om skatten främst höjs för att få in mer pengar till statskassan är det logiskt att rikta in sig på business class även ur klimatsynpunkt. Dels är utsläppen från en business class-resa betydligt högre eftersom man tar upp större plats i flygplanet, dels reser många affärsresenärer i business class och där behövs sannolikt en mer rejäl prishöjning för att få resenären att avstå resan och i stället arrangera ett videomöte.

Frankrike tycks alltså gå i motsatt riktning mot Sverige, där flygskatten just plockats bort trots att regeringens egna siffror visar att det lär öka utsläppen med hundratusentals ton koldioxid, eftersom flyget till 98 procent fortfarande är fossilt och inga större förändringar av detta lär ske inom överskådlig tid.

Den franska flygbranschen har i medier framfört liknande argument som den svenska flyglobbyn, och varnat för att skattehöjningen kommer leda till färre flygresor. Det återstår att se om den franska regeringen gör som den svenska, och låter flygbranschens egenintresse väga tyngts. Det verkar dock inte särskilt troligt eftersom det förslag som nu diskuteras går åt rakt motsatt håll.

 

Foto: Adam Khan, unsplash

Dela