Grova faktafelet om elflyg — avslöjas av egna underlaget

Johan Pehrson (L). Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Johan Pehrson (L) upprepar påståendet om att ”elflyget ligger runt hörnet”, som försvar för den slopade flygskatten. Men interna regeringsdokument visar att elflyg knappt kommer minska utsläppen alls till 2045.

Redaktionen

create 2024-09-03 update 2024-09-03

”Glöm inte bort att elflyget, inte minst för regionala flygresor, ligger runt hörnet”. Påståendet kommer från Liberalernas partiledare Johan Pehrson från dagens pressträff om den slopade flygskatten. Pehrson upprepade liknande påståendet vid flera tillfällen. Eftersom elflyget snart tar över behöver vi inte oroa oss för flygets klimatpåverkan, verkar vara poängen.

Men nu kan Klimatgranskaren avslöja att regeringens egna bedömningar visar att Johan Pehrsons påstående är helt taget ur luften. Regeringen har nämligen låtit sina egna experter räkna på effekten av regeringens satsning på elflyg. Resultatet är tydligt: Elflyget kommer knappt minska utsläppen någonting inom överskådlig tid.

Det är i ett underlag till regeringens Klimathandlingsplan, som Klimatgranskaren begärt ut, som detta framgår:

”Till 2030 är potentialen för elflyg för inrikes flyg begränsad. En något större andel av flygtrafik skulle kunna elektrifieras till 2045, men effekten av denna bedömning till 2045 är osäker och beror på teknik- och marknadsutvecklingen”, skriver regeringenskansliets experter.

Satsningen kommer inte ens att kunna minska utsläppen med 100 000 ton koldioxid, anser regeringskansliets experter, och det till år 2045! Svenskarnas totala utsläpp från flygresor (inrikes och utrikes) uppgår totalt till över 3 miljoner ton koldioxid per år.

Faktum är att till och med den nuvarande flygskatten bedöms minska utsläppen mer i dag än vad elflygsatsningen gör om 20 år. Effekten av dagens besked om att ta bort flygskatten är enligt energiminister Ebba Busch (KD) ökade utsläpp på 110 000 ton per år, alltså betydligt mer än vad elflyget väntas kunna kompensera för.

Regeringskansliets bedömning går i linje med det som forskare länge sagt, att det kommer dröja 30 år eller mer innan vi kan flyga med gott samvete. Flyget kommer i all väsentlighet drivas av fossila bränslen under överskådlig tid.

Dela