Halverad restid till kontinenten – men Sverige missar chansen

På grund av infrastrukturminister Andreas Carlsons (KD) beslut om stoppade stambanor missar Sverige chansen. Bild: EU och Unsplash

Om några år öppnar den nya tågtunneln mellan Danmark och Tyskland, vilket halverar restiden mellan Köpenhamn och Hamburg. Men Sverige går miste om vinsten eftersom regeringen dragit i bromsen för nya stambanor.

Lorentz Tovatt

Publicerades create 2025-04-10 Uppdaterades update 2025-04-10

Redan om fyra år ska den stå färdig – Fehmarn Bält-förbindelsen. Det innebär att en genväg till kontinenten öppnas upp. Man slipper den långa omvägen över det danska fastlandet. Resultatet: Halverad restid mellan Köpenhamn och Hamburg och många fler avgångar.

Men i Sverige missar vi stora delar av denna vinst, rapporterar Sveriges Natur. Istället kan Sverige bli en flaskhals i systemet. Skälet är att regeringen för två år sedan stoppat de nya stambanorna som planerades mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi har kapacitetsproblem på södra stambanan redan i dag med snabba tåg som hamnar bakom långsammare tåg. Och de problemen kommer bara bli värre med den ökade trafiken som den nya tunneln innebär, säger Oskar Fröidh, lektor på Kungliga tekniska högskolan (KTH) och en del av KTH:s enhet för transportplanering till Sveriges Natur.

Beslutet om stoppade stambanor väcker kritik även hos näringslivsaktörer.

– Här i Sverige tänker vi inte strategiskt och långsiktigt, utan nöjer oss med att lappa och laga, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

Och det är inte bara svenskarnas möjlighet att upptäcka kontinenten på ett hållbart sätt som vi går miste om, understryker Trouvé. Fehmarn Bält-förbindelsen i kombination med nya stambanor hade kunnat leda till en boost för hållbar turism till Sverige.

– Vi har så mycket att erbjuda med natur i form av skog och kust. Tågtunneln skulle kunna bli en boom för besöksnäringen i södra och västra Sverige. Men jag är rädd för att vi att vi missar den historiska chansen när vi inte bygger ut spåren, säger han.

Istället för nya stambanor har regeringen valt att satsa på bilism och flyg. Ett tiotal miljarder har satsats på sänkta fossilskatter och i år slopas flygskatten samtidigt som mer pengar går till flyget.

 

Dela