Som första land i världen införde Spanien krav på lågutsläppszoner i samtliga städer med över 50 000 invånare redan år 2021. I zonerna får endast fordon med eco-märkning eller nollutsläppsfordon köras. Lagen påverkar idag cirka 150 spanska städer.
Katalonien gick ännu längre och lagstiftade krav på lågutsläppszoner i samtliga städer med över 20 000 invånare. Från år 2028 blir endast miljöbilar med eco-märkning lagliga att köras när luftföroreningarna går över gränsnivåerna. Om lagen inte följs riskerar bilister böter på minst 200 euro. Förbudet omfattar nästan samtliga bensin- och dieselbilar i Spanien, totalt 26 miljoner bilar.
Miljözonerna har gett stor effekt, enligt det katalanska klimatdepartementet. Maxgränsen för kvävedioxid (NO2), varav 60 procent kommer från bilutsläpp, överskreds inte under förra året. Nivåerna är i många fall lägre än åren under covid-19-pandemin, med rekordlåga utsläpp. Den positiva trenden kommer samtidigt som EU:s luftföroreningsdirektiv uppdaterades i oktober 2024, som skärper kraven på att minska luftföroreningar i EU. Det är sannolikt att resten av EU behöver följa Kataloniens exempel för att uppnå kraven.
Ny forskning visar att miljözoner är ett mycket effektivt verktyg för att minska utsläpp och förbättra folkhälsan. En tysk studie visar att stadsmiljözoner minskar hjärtproblem med 2–3 procent och minskar risken för stroke med 7–12 procent. Förbättringarna var störst bland äldre och resulterade i tyska skattebesparingar på 4,4 miljarder euro, motsvarande över 50 miljarder kronor.
Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) drabbar luftföroreningar idag 99 procent av världens befolkning, med 7 miljoner dödsfall per år, varav 400 000 i Europa och 7600 i Sverige. Det kan likställas med det totala antalet dödsfall globalt från covid-19. De flesta luftföroreningar orsakas av förbränning av fossila bränslen och är därmed källor till utsläpp av växthusgaser. Politik som minskar luftföroreningar bekämpar därmed både klimatförändringarna och ett av mänsklighetens främsta hälsoproblem på både kort och lång sikt.
Foto: Dennis van den Worm, Unsplash
Vilka fordon uppnår den katalanska eco-märkningen?
- Nollutsläppsfordon, som elbilar och vätgasbilar
- Plug-in hybridfordon
- Icke-plug-in hybridfordon (HEV)
- Gasbilar
- Bensinfordon: EURO 4, 5 eller 6
- Dieselfordon: EURO 6