Trenden är tydlig: allt fler européer väljer tåget. Klimatgranskaren har tidigare rapporterat om nattågets framfart i Europa och succén med det billiga tyska månadskortet som ger tillgång till all kollektiv- och regionaltrafik i Tyskland för bara 49 euro.
Nu är det internationella resor i fokus när den tyska tågoperatören Deutsche Bahn rapporterar en kraftig ökning av långresandet. Totalt korsade 24 miljoner resenärer en landsgräns i ett av deras tåg under 2023 – en ökning med hela 21 procent jämfört med innan pandemin 2019.
I toppen för ökningen ligger resor från Berlin till Amsterdam och Warsawa, men också den transalpina linjen från München till Verona i Italien. Kapaciteten har ökat med 13 procent under samma period, men det räcker inte till. Därför planerar Deutsche Bahn nu flera åtgärder för att tillmötesgå en större efterfrågan på internationella tågresor.
Nya tågset är på gång, där de nya ICE 3 neo-tågen väntas trafikera internationella sträckor redan till sommaren 2024. Utöver det planeras ett utökat reseutbudet med fler direktförbindelser och kortare restider på ett stort antal sträckor.
Även Sverige har upplevt ett kraftigt ökande intresse för att ta tåget ned på kontinenten. Ett intresse som av allt att döma ignoreras av regeringen, till förmån för att mitt i klimatkrisen och den svenska järnvägskrisen hålla flyget under vingarna med subventioner.
Foto: Markus Winkler/Unsplash
Vill du också gå och lägga dig på nattåget och vakna upp i Paris? Skriv under och sprid Klimatgranskarens namninsamling!