Flera av biljettpriserna i kollektivtrafiken i Kalmar län sänks nästa år. Andra lämnas oförändrade. En 30-dagarsbiljett i 1 zon kommer från och med 2025 att kosta 713 kronor mot 792 som gäller i dag. För en 365-dagarsbiljett blir priset 7 130 kronor, mot tidigare 7 920.
Bakgrunden är att fler än innan pandemin arbetar hemifrån minst en dag i veckan, likaså att Kalmar Länstrafik (KLT) ser en potential att öka arbetspendlingen med kollektivtrafik och minska bilpendlingen på relativt korta sträckor, skriver Bussmagasinet.
Region Kalmar län går därmed i motsatt riktning jämfört med många andra regioner i landet, som i stället höjt priset. Nästan samtliga regioner har under 2024 valt att höja taxorna inom kollektivtrafiken. Det visar en undersökning som TV4 Nyheterna gjort. Priser har höjts i bland annat Västra Götaland, Stockholm, Örebro och Gävleborg. Det blir kännbart för alla som väljer bussen eller det regionala tåget framför bilen.
Regeringen har inte heller gjort något för att underlätta för fler regioner att sänka priset, eller åtminstone låta det vara oförändrat. Samtidigt som regeringen öst miljarder över alla som tankar bensin eller diesel har man inte på långa vägar kompenserat regionerna för den ekonomiska krisen. Både SKR och oppositionen anser att regeringens budget är på tok för svag när det gäller stöd till regionerna. Regeringen har också tagit bort det öronmärkta stödet till satsningar på kollektivtrafik i regionerna, så kallade stadsmiljöavtal.
Det finns alltså ingenting som hindrar att regeringen skickar extrapengar till regionerna på samma sätt som man subventionerat sänkta skatter på fossila bränslen med över 13 miljarder om året. Om man gjorde det skulle sannolikt fler regioner än Kalmar kunna sänka priset, eller åtminstone låta det vara oförändrat.
Foto: Vinolik, CC BY-SA 4.0