Det var i SVT:s ”30 minuter” som klimatminister Romnina Pourmokhtari (L) fick frågor om regeringens politik för att få fler att välja elbil. Frågeställning från Anders Holmberg var enkel: Hur kommer det sig att regeringen drivit en politik som, relativt sett, gör det mindre lönsamt för en bensinbilist att byta till elbil genom att bland annat ta bort den elbilspremie som tidigare fanns?
Klimatministern ville då prata om den nya elbilspremie som regeringen aviserat. Så här lät det:
Klimatministern: ”Vi har gjort massa andra saker som är positiva för folk som vill köpa elbilar. Vi har introducerat den nya elbilspremien som riktar sig till personer som bor i glesbygd…”
Holmberg: ”Introducerat? den är ju överhuvudtaget inte på plats ännu”
Klimatministern: ”Den håller vi på att arbeta med. Den kommer introduceras vid årsskiftet”
Holmberg: ”Den ska väl träda i kraft 2026 vad jag förstår?”
Och just så är det. Det förslag som nämns i regeringens budgetproposition för 2025 är endast en mindre satsning på 10 miljoner kronor för att förbereda införandet av en ny elbilspremie, som ska bekostas av EU:s sociala klimatfond. Totalt handlar det om ca 800 miljoner kronor per år som tidigast kan användas från 2026. Alltså en bråkdel av den tidigare premien.
I praktiken har regeringen drivit en politik som ensidigt gynnar fossila bilar. Det är egentligen inte förvånande att en sådan politik också ökar fossilbilarnas attraktivitet. I november ökade bensinbilarnas andel av nyförsäljningen med 5,6 procent, medan elbilarna backade.
Det var i November 2022 som regeringen med omedelbar verkan tog bort stödet till den som köper elbil. I stället har miljardbelopp lagts på att göra bensin och diesel billigare, genom riktade skattesänkningar. Vid tre separata tillfällen har regeringen sänkt skatten på fossila drivmedel, vilket totalt uppgår till skattesänkningar på långt över tio miljarder kronor årligen.
Man kan rentav tala om en ”bensinifiering” av fordonsflottan. Alltså raka motsatsen mot vad regeringen påstår.